Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja, hogy a politikai szociológia tárgyköréhez tartozó vagy ebből a szempontból releváns empirikus kutatásokból szemelvényezve, megismertesse a hallgatókkal az különféle módszertani megközelítések al-kalmazási lehetőségeit és konkrét eredményeit. Cél, hogy a hallgatók képesek legyenek elemezni a politikai je-lenségeket, azokat tágabb társadalmi kontextusba értelmezzék. Aktuális témákon keresztül vizsgáljuk meg a jelenkori politikai szociológiai problémákat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Almond, G. A. – Powell, G. B. – Strom, K. – Dalton, R.L.: Összehasonlító politológia. Budapest: Osiris, 2006. 3. átdolg. Kiadás ISBN 9789633897171
Hague, r. – Harrop, M. – McCormick, J.: Összehasonlító kormányzattan és politikatudomány. Budapest: Ludovika, 2021. ISBN 9789635315291
Angelusz Róbert és Tardos Róbert (szerk.): Mérésről mérésre: A választáskutatás módszertani kérdései. Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Közhasznú Alapítvány – Budapesti Corvinus Egyetem Politikatudományi Intézet, 2006. ISBN 97896387376
Politikatudományi Szemle, Szociológiai Szemle, Századvég, Parlamenti Szemle, Kisebbségi Szemle, Jel-Kép, Médiakutatás tanulmányai
Ajánlott irodalom:
Paul Gradvohl-Marián Béla-Szabó Ildikó: A folyamatosság forradalma, avagy a Kádár-rendszerhez való viszony szerepe a magyar politikai közgondolkodásban. Politikatudományi Szemle 1998.2.
ISSN 2064-6550
Bruszt László-Simon János: A Nagy Átalakulás. Elméleti megközelítések és állampolgári vélemények a demokráciáról és a kapitalizmusról. Politikatudományi Szemle, 1992.2. ISSN 2064-6550
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az alapvető alkotmánytani alapfogalmakat, a magyar politikai intézményrendszerét, a politikai döntéshozatali folyamatokat és azok szereplőit.
Ismeri a modern társadalmak alapvető szerveződési szintjeit és folyamatait.
Érti a politikai marketing területén a közvélemény és a politikai stratégia kapcsolódását.
b) képességei
Képes a politikai rendszer és alrendszerei közötti kapcsolatrendszer, illetve működési mechanizmusok megértésére.
Képes a politikai rendszerek komparatív elemzésére és a politika alapvető, elméleti és gyakorlati kérdéseinek tisztázására.
Képes kampánystratégiák megtervezésére.
Képes politikai műsorok, műsorpolitikák terén szakmai tanácsadásra.
c) attitűdje
Nyitott a politika világának és problémáinak megértésére.
Nyitott a megszerzett tudását felhasználva a szakterületéhez tartozó kérdések megalapozott vizsgálatára.
Nyitott arra, hogy a megszerzett ismereteit hitelesen közvetítse.
Elkötelezett a jogállam alapvető értékei iránt.
Elkötelezett elméleti és módszertani tudásának folyamatos fejlesztése iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen és önállóan végzi munkáját.
A munkájához kapcsolódóan önálló döntéseket hoz.
A szakmai etika normáit mindig szem előtt tartva vesz részt a közügyek intézésében.