Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A professzionális segítőmunka elmélete
Tárgy kódja: BMLGP00500M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Gondoskodáspolitikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rostáné Riez Andrea
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy bevezesse a hallgatókat a szociális szakma világába. Bemutatja a hétköznapi és a szakmai segítés összefüggését és különbségeit. A hallgatók megismerkednek a szociális szakma alapfogalmaival, kialakulásának történeti gyökereivel és azokkal a politikai irányvonalakkal, melyek meghatározzák. Megismerik a szociális szakma tevékenységrendszerét és képessé válnak azt elhelyezni a szociálpolitika rendszerében. Alapismeretekhez jutnak a szakma munkaformáit meghatározó főbb elméleti irányzatokról és magukról a munkaformákról, valamint azok módszereiről.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hegyesi Gábor – Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata 1. kötet. Általános szociális munka. NCSSZI, Budapest, 2006. ISBN 963815473X

Tánczos Éva (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata 2. kötet Szociális munka egyénekkel és családokkal. Budapest, NCSSZI, 2004. ISBN 9638154160

Hegyesi Gábor – Kozma Judit – Szilvási Léna – Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata 4. kötet. Szociális munka csoportokkal. Budapest, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, 1997.

Sárkány Péter: Szociálpedagógiai elméletek. Budapest, Jel Könyvkiadó, 2011. 9-40; 83-109. ISBN 9786155147074

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik az ágazati intézményrendszer ismeretével, különös tekintettel az egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekre &e

acute;s szolgáltatásokra.

Megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelési ismeretekkel rendelkezik.

Rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges alapvető információs technológiai ismeretekkel.

b) képességei

Képes a gondoskodáspolitika területének tudományos színvonalú kutatására és elemzésére.

Képes a közösségformálásra és értékteremtő tevékenységre.

Megfelelő szakterületi jártassággal rendelkezik a gyakorlati problémák kezeléséhez.

c) attitűdje

Nyitott a folyamatos tanulásra és szakmai fejlődésre.

Reális énképpel és önkontrollal rendelkezik.

Vezetői kompetenciái megfelelő elemzőkészségen, empátián és döntőképességen alapulnak.

d) autonómiája és felelőssége

Feladatait önállóan, felelősen gondolkodva végzi, de nyitott az együttműködésre és a csoportban történő munkavégzésre.

Elkötelezett a keresztény értékek és a hivatását jellemző társadalmi normák – különös tekintettel az emberi méltóság és emberi jogok, szabadság, igazság és igazságosság, szociális szeretet, szolidaritás, szubszidiaritás, valamint közjó – mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gondoskodáspolitikai tanulmányok BMLT-XGPT mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt