Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus célja, hogy áttekintést nyújtson a pszichológiai krízis fogalmáról, jelentőségéről és kezelésének módszereiről, valamint megvizsgálja annak kapcsolatát a sürgősségi pszichológiai beavatkozásokkal és a pszichés traumával. A kurzus lehetővé teszi a hallgatók számára, hogy mélyebb megértést szerezzenek a krízisek különböző formáiról és azok hatásairól az egyénekre és a közösségekre; részletesen foglalkozik a normatív és rendkívüli krízisekkel, a különbségekkel a krízisintervenció és pszichoterápia között, az interkulturális, vallási, szociális, nemi, életkori különbségek hatásaival és kezelésének lehetőségeivel, valamint a prevenció, intervenció, rehabilitáció és utógondozás rendszerével, mint interaktív rendszerszemléletű elmélettel.
Főbb témakörök:
1. Normatív és rendkívüli krízisek:
A krízis fogalma és típusai
Normatív és rendkívüli krízisek közötti különbségek és hasonlóságok
A krízisek hatása az egyénekre és a közösségekre
Interkulturális, vallási, nemi identitásbeli különbségek a krízisek megélésében
2. Különbségek kríziskezelés és pszichoterápia között:
A kríziskezelés és pszichoterápia alapvető elméleti keretei - különbségek és hasonlóságok
Az akut intervenciós módszerek és hosszú távú terápiás megközelítések összehasonlítása
Hatékony kríziskezelési stratégiák és esettanulmányok
3. Prevenció-intervenció-reintegráció/rehabilitáció-utógondozás rendszerszemléletű megközelítés (interaktív bevezető elmélet):
A krízis prevenciójának és intervenciójának alapelvei
- Rehabilitációs/reintegrációs és utógondozási programok tervezése és végrehajtása
- Az interaktív bevezető elmélet alkalmazási lehetőségei a gyakorlatban
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Csürke J., Vörös V., Osváth P., & Árkovits A. (szerk.) (2014). Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve. Budapest: Oriold és Társai Kiadó.
Limone, A., Toto, G. A. (2022) Protocols and strategies to use emergency psychology in the face of an emergency: A sistematic review. Acta Psychologica229. DOI:10.1016/j.actpsy.2022.103697
Ajánlott irodalom:
Pohárnok M., & Lénárd K. (2015). A trauma lélektana In. Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.). Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány. 11-38
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A sürgősségi pszichológia elveinek megismerése, a mentális egészséggel való összefüggésének megértése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait.