Tantárgy adatlapja
A
tanegység célja, hogy bevezetést adjon a résztvevő csecsemő- és
gyermekmegfigyelés elméleti hátterébe, módszereibe és technikáiba. A
résztvevő csecsemő- és gyermekmegfigyelés a kisgyermekekkel foglalkozó
szakemberek intervenciós és pszichoterápiás képzésének részeként létrejött
speciális megfigyelési technika, amely a csecsemőkori fejlődés
megfigyelésének tapasztalati tanulását segíti, és előkészíti a szakembereket
a családokkal való kapcsolat-szemléletű intervenciós munkára. A tematika a következő témacsoportokat tárgyalja:
(1) a résztvevő csecsemő- és gyermekmegfigyelés szerepe a szakemberképzésben
(2) a résztvevő megfigyelés mint tapasztalati tanulás (3) a csecsemő- és
kisgyermekkori fejlődés a megfigyelő szemszögéből (4) a korai kapcsolat
sajátosságai a megfigyelési fókuszban (5) a megfigyelő szerepe a résztvevő
megfigyelés során (6) a résztvevő csecsemő- és gyermekmegfigyelés technikái
speciális helyzetekben (7) a megfigyelés és az intervenció kapcsolata (8) a
videó használata a megfigyelés során, etikai kérdések (9) a résztvevő
csecsemőmegfigyelés a kutatásban. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1. Rajnik M. (2010): A csecsemőmegfigyelés szerep a
pszichoterápiákban. In Hámori E. (szerk.): Kutatás és terápia metszéspontjai – a várandósságtól a felnőttkorig.
PPKE BTK. Piliscsaba. 2. Hámori E. (2016): A korai kapcsolat zavarai. Pszichoanalízis, kötődéselmélet
és csecsemőkutatás a korai kapcsolati patológiák megértésében. Budapest:
Oriold és Társai. ISBN: 978 615 5443 15 3. Winnicott, D. W. Csecsemők
megfigyelése kötött helyzetben In Péley, B. (szerk.): A kapcsolatban
bontakozó lélek. 2004 ÚMK Budapest, 45.-59. 4. Stern, D. (1985): A csecsemő személyközi világa.
Animula Kiadó, Budapest, 2002. A „megfigyelt” és a „klinikai” csecsemő – a
csecsemőkori fejlődés megközelítésének eltérő perspektívái. 5. Halász A. (1998)
Csecsemőmegfigyelés – csecsemőkutatás. Pszichoterápia,
VII/6, 22-31. Ajánlott
olvasmányok: 1. Bick,
E. (1964) Notes on infant observation in psycho-analytic trainig. The International Journal of
Psychoanalysis, 45: 558-66. 2.
Waddell, M. (2006) Infant observation in Britain: The Tavistock approach. The
International Journal of
Psychoanalysis 2006. 87. 1103-20. 3. Halász,
A. (1999) A csecsemő-megfigyelés terápia-elmélete és hatása a
pszichoanalízisre. In.: Lust I.
(szerk.) Pszichoanalízis és kultúra.
Animula, Budapest, 1999. |