Tantárgy adatlapja
A gyakorlat célja, hogy a hallgatók a résztvevő csecsemőmegfigyelés módszerét gyermekellátást nyújtó intézmények gyakorolják.
A félév során szisztematikus csecsemőmegfigyelést végeznek bölcsődében, kórházi gyermekosztályon és csecsmőotthonban (összesen 15 óra terepmunka), amelynek anyagát a gyakorlati órán dolgozzuk fel.
Az elsajátítandó ismeretanyag: (1) kapcsolati helyzetek bölcsődei ellátásban (2) a szülő-csecsemő kapcsolat sajátosságainak megfigyelése kórházi gyermekellátás során (3) gyermekmegfigyelés intézeti gondoskodásban nevelkedő gyermekeknél. (4) Megfigyelői szerep a különféle ellátó intézményekben (5) A tapasztalati tanulás elemei: megfigyelés, önreflexió, jegyzőkönyvkészítés, megfigyelések feldolgozása intézményi megfigyelés esetén (5) intervenció tervezése a megfigyelések alapján.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Sears, W. (2006) Éjszakai gondoskodás. Sanoma, Budapest,
Morris, D. (1993) Babafigyelőben. Park Kiadó, Budapest
Winnicott, D. W. (2000) Kisgyermek, család, külvilág. Animula, Budapest,
Winnicott, D. W. Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben In Péley, B. (szerk.): A kapcsolatban bontakozó lélek. 2004. ÚMK Budapest, 45-59.
Adrigán, E., Békési, B., Campos J. A., Hódi, Á., Rajnik, M. (2014.): Küszöbperspektíva. A csecsemőmegfigyelés haszna a terápiás munkában I. II. Pszichoterápia XXIII. év. 2. sz.
Ajánlott irodalom:
Rajnik M. (2010): A csecsemőmegfigyelés szerep a pszichoterápiákban. In Hámori E. (szerk.): Kutatás és terápia metszéspontjai – a várandósságtól a felnőttkorig. PPKE BTK. Piliscsaba.
Stern, D. Anya születik A koraszülöttség fejezete. Animula, Budapest, 2007.
Hédervári-Heller É. (2008) Szülő-csecsemő konzultáció és terápia - A viselkedésszabályozás zavarai csecsemő és kisgyermekkorban. Animula Kiadó, Budapest.