Tantárgy adatlapja
A kurzus célja az előadáson megismert alapvető méréselméleti fogalmak és mérőeszközök gyakorlatban való alkalmazása. A kurzus nagy hangsúlyt helyez a személyiséglélektani fogalomalkotás problémáira, a teszthasználat jogi- és etikai aspektusaira és a tesztfelvétel körülményeinek bemutatására. A személyiségmérő tesztek sorában néhány egydimenziós teszt (STAI, RSES) megismerését követően a biológiai alapú tesztekre fókuszálunk (BIS-BAS, SPSRQ, TCI), majd a vonáselméleti koncepción alapuló kérdőívek közül a BFQ, a NEO-PI-R és a CPI teszt kerül részletes feldolgozásra.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Rózsa S. – Nagybányai O. – Oláh A. (2006) A pszichológiai mérés alapjai. Bölcsész konzorcium
https://mek.oszk.hu/05500/05536/05536.pdf
Sipos K. – Sipos, M. – Spielberger: A STAI magyar változata. In Pszichodiagnosztikai Vademecum. I/2. 123-135. oldal
Matolcsi Á.: Az EPQ felnőtt változatának hazai adaptációja. Pszichológia. 1984. (4) 2. 231-240.
Eysenck, S. B. G. – Kámánchey, M. – Kozéki, B.: Magyar és angol iskolás korú gyerekek összehasonlító vizsgálata: a JEPQ magyar változata. Pszichológia. 1981. (1) 2. 213-241.
Kállai J.- Rózsa S. – Kerekes Zs. – Hargitai R. – Osváth A. (2009) A temperamentum alapdimenziójának egyik mérőeszközével, a büntetés- és jutalomérzékenység kérdőívvel (SPSRQ) szerzett hazai tapasztalatok. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika 10. 2, 153-172.
A Kaliforniai Pszichológiai Kérdőív Tesztkönyve (Munkalélektani Koordináló Tanács kiadványa)
Rózsa S. – Kállai J. – Osváth A.– Bánki M. Cs. (2005): Temperamentum és karakter: C
loninger pszichobiológiai modellje. A Cloninger-féle Temperamentum és Karakter Kérdőív felhasználói kézikönyve. Medicina Könyvkiadó, ISBN 9632429478
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a filozófiatörténet, társadalmi ismeretek, kommunikáció, informatika, könyvtárismeret, alapozó elméleti tárgyak (bevezetés a pszichológiába, a pszichológia főbb területei; a pszichológia biológiai alapjai) bevezető elméleteit.
Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
b) képességei
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
c) attitűdje
Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Tudatosan és felelősen képviseli, hogy végzettségével nem lépi át saját kompetenciájának határait, és ezen kívül eső feladatot nem vállal.