Tantárgy adatlapja
A kurzus legfontosabb célja, hogy a hallgatók megismerjék a személyiséglélektan dinamikus, egopszichológiai és tárgykapcsolati irányzatait. A freudi pszichoanalízis részletes megismerését követően a jungi komplex pszichológia, az adleri individuálpszichológia és Szondi sorsanalízisének fogalmait tárgyaljuk. A kurzus második felében az egopszichológia elméleteivel (Anna Freud, Hartmann, White), a budapesti iskola képviselőivel (Ferenczi, Bálint Mihály és Alice, Harmann) és a legjelentősebb tárgykapcsolati elméletalkotókkal foglalkozunk (Mahler, Winnicott). A tantárgy által a pszichopatológiai kurzusok megalapozása történik.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Freud, S. (1923/1991) Az ősvalami és az én. Hatágú Síp, Budapest, ISBN 9630411539
Freud, S. (1940/1982): A pszichoanalízis foglalata. In Esszék. Gondolat, Budapest, 407-474. ISBN 9632811690
Freud, S. (1997) Ösztönök és ösztönsorsok. In Erős F. (szerk.) Sigmund Freud művei. VI. Ösztönök és ösztönsorsok. Metapszichológiai írások. Cserépfalvi, Budapest, 41-62. ISBN 9638347147
Freud. A. (1994) Az én és az elhárító mechanizmusok. Párbeszéd Könyvek, Budapest, 29-55, 86-94. ISBN 9789639751231
Jung, C. G. (2003) Bevezetés a tudattalan pszichológiájába. Európa Kiadó, Budapest. ISBN 9630774364
Gyöngyösiné Kiss E. - Oláh A. (szerk.) Vázlatok a személyiségről - a személyiséglélektan alapvető irányzatainak tükrében. Új Mandátum Kiadó, Budapest, 243-260. ISBN: 9639609648
Kulcsár Zs. (2006): Mahler: Az embergyerek pszichológiai születése. In Korai személyiségfejlődés és énfunkciók. Argumentum, Budapest, ISBN 9789634463856
Winnicott, D. W. (2001) Átmeneti tárgyak és átmeneti jelenségek. In Játszás és valóság. Animula, Budapest, 1-25. ISBN 963 408 125 8
Lukács D. (1992) Heinz Hartmann és az én-pszichológia: előzmények és a tézisek rövid ismertetése. In Kulcsár Zs. – Lukács D. – Komlósi A. (szerk.) Függés-függetlenség. Budapest, Tankönyvkiadó, 87-104.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.