Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a dinamikus személyiséglélektani elméletek fogalomrendszerének és szemléletének gyakorlatban való alkalmazásának elsajátítása. A kurzus az alábbi gyakorlatok mentén épül fel:
Beszélgetések a pszichoanalízisről
S. Freud: Mindennapi élet pszichopatológiája
Egy esettanulmány feldolgozása: Elizabeth kisasszony története
Jung film megtekintése és megbeszélése
Meselemzés: A két vándor
A projektív tesztek alapjai
Karl Koch: A Fa-teszt
A Szondi-teszt alapjai
A TAT teszt alapjai
Komplex esetismertetés a TAT alapján
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Komlósi A. (1981) A TAT teszt értelmezése, felhasználási lehetőségei a pályaválasztási tanácsadásban. Országos Pedagógiai Intézet, Budapest.
Mérei F. (1998) Útmutató a TAT alkalmazásához. In Pszichodiagnosztikai Vademecum II/1. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 143-161.
Rózsa S. – Kő N. – Oláh A. (2006) A személyiségmérés projektív technikái. In Rózsa S. – Nagybányai Nagy O. – Oláh A. (szerk.) A pszichológiai mérés alapjai. Bölcsész Konzorcium, Budapest
https://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pszichologia/110R%F3zsa/A%20pszichol%F3giai%20m%E9r%E9sa%20alapjai%20_R%F3zsa,%20Nagyb%E1nyai%20%E9s%20Ol%E1h_2006.pdf
Süle Ferenc (1992) A „Fa-rajz”-teszt. In
Mérei – Szakács (szerk.) Pszichodiagnosztikai Vademecum II. Személyiségtesztek, 2. rész., Tankönyvkiadó, Budapest, 89-147.
Freud, S. (1901/2006) A mindennapi élet pszichopatológiája. In Erős F. (szerk.) Sigmund Freud művei. III. Cserépfalvi, Budapest, ISBN 9789639635340
Freud, S. (1998) A farkasember. In Erős F. (szerk.) Sigmund Freud művei. VII. Cserépfalvi, Budapest, 17-28. ISBN 963834749X
Lukács D. (1996) Szondi – Az ösztönprofiltól az elméletig. Budapest, Animula, ISBN 9634080332
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
c) attitűdje
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.