Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A szerkesztőségi műfajok gyakorlata című szemináriumon a hallgatók az olyan – a szerkesztési és kiadási folyamatokhoz kapcsolódó – írott és multimédiás műfajokkal ismerkedhetnek meg, mint a fülszöveg, a könyvajánló vagy a könyvtrailer. A szeminárium célja az e műfajokhoz tartozó, önálló produktumok előállításának segítése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Alapvető könyvszakmai ismeretek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Szövegszerkesztési gyakorlat. Különböző grafikai programok és online grafikai tervezőeszközök használata.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Torzsai Tamás: Könyvszakmai ismeretek, Esztergom, VJTK, 1994. ISBN 9637291121
Tóth Tamás: A szövegszerkesztés alapjai, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. ISBN 9631882829
What Editors Do: The Art, Craft, and Business of Book Editing, ed. by Peter Ginna, Chicago, The University of Chicago Press, 2017. ISBN 9780226299839
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kiadói ismeretek: Útmutató tankönyvszerzők és -szerkesztők számára, Budapest, Korona, 1993. ISBN 9638153083
Leslie T. Sharpe – Irene Gunther: Editing Fact and Fiction. A Concise Guide to Book Editing, Cambridge, Cambridge University Press, 1994. ISBN 0521450802
George Green–Lizzy Kremer: Writing a Novel and Getting Published For Dummies, West Sussex, John Wiley & Sons, 2007. ISBN 9780470059104
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Megismeri a szerkesztett kiadványok jellemző írásbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét (BA KKK 7.1.1. a) szakasz). Képes a terület jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, közérthetően, választékos stílusban írni és beszélni (7.1.1. b) szakasz). Tudatosan képviseli a megismert szaknyelvi és kommunikációs normákat, szakmájának gondolkodásmódját hitelesen közvetíti. (7.1.1. c) szakasz). Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudományi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek. (7.1.1. d) szakasz).