Tantárgy adatlapja
A tantárgy általános bevezetést nyújt a színház kulturális és pedagógiai kontextusaiba, a dráma- és színházelmélet alapjaiba filozófiai, társadalmi, etikai és kultúrtörténeti megközelítésben. Vizsgálat tárgyává teszi a színházi intézményrendszert, a színház társadalmi beágyazottságát, a színház funkcióit. Betekintést ad a legfontosabb dráma- és színházelméleti kérdésekbe, ezek okait és következményeit társadalmi, etikai, kultúrtörténeti, filozófiai háttérismeretek révén értelmezi, a hallgatók előzetes ismereteire és önálló kutatótevékenységére építve. A kurzus feladata megalapozni a történeti órákhoz szükséges háttérismereteket, valamint térképet adni a későbbi elméleti órák közötti eligazodáshoz. 1. A színház jelensége filozófiai, etikai, társadalmi, kultúrtörténeti megközelítésben 2. A színház régen és ma 3. A színházi intézményrendszer – a színház változó társadalmi funkciói 4. A színházi intézményrendszer – a színház változó kultúrtörténeti szerepe 5. Színház- és drámaelméleti megközelítések 6. A színházi előadás rétegei 7. Dramaturgiai elemzések 8. A színház és a társművészetek találkozásai 9. Színházi kommunikáció, a színház funkciói 10. Színház és néző – a színházértés alakzatai 11. Színházkritika, színháztörténet, színháztudomány 12. Színház és társadalom (etikus színház, közösségi színház, politikai színház) 13. Színház és pedagógia |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
1. Andreas Kotte: Bevezetés a színháztudományba, Budapest: Balassi, 2015. 2. Patrice Pavis: Előadáselemzés, Budapest: Balassi, 2003. 3. Duró Győző, Nánay István (szerk.): Dramaturgiai olvasókönyv, Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 4. Jákfalvi Magdolna (szerk.): Színházi antológia – XX. század, Budapest: Balassi, 2000. 5. Erika Fischer-Lichte: A performativitás esztétikája, Budapest: Balassi, 2009.. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása A hallgatók megismerik a legfontosabb színház- és drámaelméleti kérdéseket társadalmi, etikai, kultúrtörténeti, filozófiai kontextusba ágyazva. -Betekintést nyernek a gyakorlati kutatómunka feltételrendszerébe. b) képességei -- A hallgatók képesek lesznek eligazodni a színházelmélet legfontosabb kérdései között, nevekhez és korokhoz tudják kötni a gyakran használt fogalmakat. Emellett elsajátítják a színházi folyamatokra való kérdezés technikáját is, ami képessé teszi majd őket további tanulmányaik során a színházi elemzések írására. |