Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a szlavisztika
alapszakos hallgatók megismerkedjenek a 20. század második felének humán
tudományosságát meghatározó lengyel, orosz, cseh szerzőkkel, főbb műveikkel,
szemléletükkel, iskolateremtő munkásságukkal, tudományos metanyelvükkel, s különösen
azzal a hatással, amelyet az európai és az amerikai gondolkodásmódra, a 21.
századi tudományosságra és kultúrára gyakoroltak. A kurzus áttekintést nyújt
a 20. századi szláv irodalom- és kultúratudomány fontosabb irányzatairól (az
orosz formalizmusról, a prágai nyelvészkörről, a lengyel fenomenológiáról és
szemiológiáról, a tartui szemiotikai iskoláról), valamint kulturológiai
folytatásukról. A kurzus során kitérünk annak a kérdésnek a megválaszolására
is, „vajon a modern irodalomelmélet miért Közép- és Kelet-Európából ered?”
(G. Tihanov). Főbb témakörök: a formaelv a művészetben; poétika, történeti
poétika, mitopoétika; a műalkotás fenomenológiája és esztétikája;
nyelv-szöveg-kultúra; szemiotika; a kultúra szemiotikája és szociológiája; az
elbeszélés szerkezete és a varázsmese; dialogikus kultúramodell; „saját” és
az „idegen” a kultúrában; kép, vizualitás, film. |
A 2-5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: ·
Roman Ingarden,
Az irodalmi műalkotás, Budapest,
Gondolat, 1977. 19–42, ISBN 963 280 486 4 ·
Roman Jakobson,
Mi a költészet? = A költészet
grammatikája, Budapest, Gondolat, 1982, 242–260, ISBN
963 281 126 7 ·
Jan Mukařovsky, Szemiológia és esztétika, Ford. Beke Márton és Benyovszky
Krisztián, Pozsony, Kalligram, 2007, ISBN 80-7149-871-8 ·
Lotman, Jurij
M., Kultúra és intellektus, Ford.
Szitár Katalin, Budapest, Argumentum/ELTE, 2002, ISBN 963 446 213 8 ·
Vlagyimir
Propp, A mese morfológiája, Ford.
Soproni András, Budapest, Osiris, 1995, ISBN 963 379 014 X Ajánlott
irodalom: ·
Mihail Bahtyin:
François Rabelais művészete, a középkor
és a reneszánsz népi kultúrája. Ford. Könczöl Csaba, Raincsák Réka.
Budapest, Osiris, 2002, ISBN 963 389 191 4 ·
Helikon-számok:
A mai lengyel irodalomtudomány.
Helikon 1993/4; A szó poétikája
1999/1-2; Hermeneutika az orosz
századelőn 1997/3. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek(tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása –
tisztában van a
szláv irodalom- és kultúratudomány néhány jellemző kutatási kérdésével,
elemzési és értelmezési módszereivel; –
ismeri a szláv
irodalom- és kultúratudomány legfontosabb szerzőit, főbb műveiket,
szemléletüket; – ismeri a szláv irodalom és kultúratudomány egyes területeinek szakkifejezéseit. b)
képességei –
látja a szláv
irodalom- és kultúratudomány legfontosabb kutatási területeit és eredményeit; –
képes
elhelyezni a szláv irodalom- és kultúratudomány szemléletét és módszereit a
nemzetközi tudományosságban; –
képes
kiválasztani és részben alkalmazni is a szakmai problémáknak megfelelő
irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. |