Tantárgy adatlapja
A szociális intervenció módszertana 1. kurzus az egyénekkel és családokkal végzett szociális tevékenységek lehetőségeit foglalja magába.. A humán ökorendszer ismeretében a hallgatók értik a különböző szintek működési sajátosságait, és összefüggéseit. Az egyénekkel végzett munka során megértik az ego-state elmélet szerinti ego állapotokat, és azok belső konfliktusait adott kliens esetében. Megismerik azokat az módszereket, amelyek segítségével a korábban traumatizálódott ego-részek adaptívabb működésbe fordulnak.
A családokkal végzett munka módszertanában olyan technikák elsajátítására kerül sor, amelyek a család, mint rendszer homeosztázisának irányába hat, és azok belső dinamikáját az adaptivitás irányába mozdítják el.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gill Gorell Barnes: Család, terápia és gondozás, Animula Kiadó, 1984. ISBN 9637124675
John Byng-Hall: Munkám családi szkriptekkel, Animula Kiadó, 1995. ISBN 9639410357
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és nemzetközi kontextusban is vizsgálja a hazai jóléti folyamatokat, a magyarországi trendeket és adatokat, valamint szakpolitikai reformokat.
Rendelkezik az ágazati intézményrendszer ismeretével, különös tekintettel az egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekre és szolgáltatásokra.
Megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelési ismeretekkel rendelkezik.
Rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges alapvető információs technológiai ismeretekkel.
b) képességei
Képes komplex rendszerszemléletben gondolkodni, és gondoskodni a megfelelő szervezeti minőségbiztosítás és fejlesztés feladatairól.
Megfelelő szakterületi jártassággal rendelkezik a gyakorlati problémák kezeléséhez.
Képes a bonyolultabb társadalmi folyamatok átlátására és nyomon követésére.
Képes felmérni a feladatai ellátáshoz szükséges erőforrásokat.
Képes a szakpolitika számára is hasznosítható elemzések és jelentések készítésére.
c) attitűdje
Operatív szemlélet jellemzi.
Hivatása iránt elkötelezett és motivált.
Munkavégzésében precizitás és igényesség jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
Feladatait önállóan, felelősen gondolkodva végzi, de nyitott az együttműködésre és a csoportban történő munkavégzésre.
A tevékenységét szabályozó előírásokat és utasításokat pontosan betartja, kötelezettségei megfelelő ellátásáért személyes felelősséget vállal.