Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A szociális intervenció módszertana 2.
Tárgy kódja: BMLGP00800M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Gondoskodáspolitikai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr Tóth Tibor
Tárgyleírás:

A szociális intervenciók csoportos és közösségi munkaformái kerülnek a középpontba. A szociális gondoskodás során használt csoportmunka és közösségi munka sajátosságaival, a szociális készségfejlesztés csoportos lehetőségeivel és a közösségi részvételre alapozó közösségi képessé tétel módszertanával ismerkednek meg a kurzus résztvevői. Fókuszba kerül a programterv és a cselekvési terv, valamint a beavatkozási terv készítésének módszertana és azok megvalósításához szükséges módszertani elemek kiképző csoport jellegű megtapasztalása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Hegyesi Gábor – Kozma Judit – Szilvási Léna, Talyigás Katalin (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata IV. kötet, Budapest, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1997. ISBN 9631755171

Hadnagy József: Szociálpedagógia és a szociálpedagógus által működtetett csoportmunka sajátosságai. In: Szöveggyűjtemény a szociálpedagógus-képzés kurzusaihoz, Szerk.: Szilágyi István, Líceum Kiadó, 2017. (9-89.). ISBN 9786155621390

Varga A. Tamás-Vercseg Ilona: Közösségfejlesztés, Magyar Művelődési Intézet Budapest, 2001. ISBN 9636514143

Gosztonyi Géza (szerk.): A szociális munka elmélete és gyakorlata III. kötet, Budapest, Semmelweis Kiadó, 1996. ISBN 963815474

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri és nemzetközi kontextusban is vizsgálja a hazai jóléti folyamatokat, a magyarországi trendeket és adatokat, valamint szakpolitikai refor

mokat.

Rendelkezik az ágazati intézményrendszer ismeretével, különös tekintettel az egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekre és szolgáltatásokra.

Megfelelő kommunikációs és konfliktuskezelési ismeretekkel rendelkezik.

Rendelkezik a feladatai ellátásához szükséges alapvető információs technológiai ismeretekkel.

b) képességei

Képes komplex rendszerszemléletben gondolkodni, és gondoskodni a megfelelő szervezeti minőségbiztosítás és fejlesztés feladatairól.

Megfelelő szakterületi jártassággal rendelkezik a gyakorlati problémák kezeléséhez.

Képes a bonyolultabb társadalmi folyamatok átlátására és nyomon követésére.

Képes felmérni a feladatai ellátáshoz szükséges erőforrásokat.

Képes a szakpolitika számára is hasznosítható elemzések és jelentések készítésére.

c) attitűdje

Operatív szemlélet jellemzi.

Hivatása iránt elkötelezett és motivált.

Munkavégzésében precizitás és igényesség jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

Feladatait önállóan, felelősen gondolkodva végzi, de nyitott az együttműködésre és a csoportban történő munkavégzésre.

A tevékenységét szabályozó előírásokat és utasításokat pontosan betartja, kötelezettségei megfelelő ellátásáért személyes felelősséget vállal.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gondoskodáspolitikai tanulmányok BMLT-XGPT mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt