Tantárgy adatlapja
A hallgatók megismerkednek a szociális professzió történetével, a szakma kialakulására ható elméletekkel és ezen keresztül legyenek képesek a szociálpedagógia definiálására. A hallgatók szerezzenek alapvető ismereteket a szociális munka, mint önálló professzió természetéről, céljáról, ismeretalapjáról, értékeiről, tevékenységéről és feladatairól. Ismerjék meg a szociálpedagógia és a szociális munka munkaformáit, módszereiket és egyező, illetve különböző jellemvonásaikat.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kozma Tamás – Tomasz Gábor: Szociálpedagógia. Osiris Kiadó, Budapest, 2003. ISBN 9789633894057
Kozma Judit (szerk.): Kézikönyv szociális munkásoknak. SzSzSz, Budapest, 2002. ISBN 963 00 9972 1
Soós Zsolt: A szociális munka alapjai. Comenius Bt., Pécs, 2005. ISBN 963-86711-4-9
Sárkány Péter: Szociálpedagógiai elméletek. Jel Kiadó, Budapest, 2011. ISBN 9786155147074
Somorjai Ildikó (szerk.): Amivel még nem számolunk. Széchenyi István Főiskola – Kávé Kiadó, Budpest, Győr, 2001. ISBN 963-7175-18-0
Pornói Imre: Bevezetés a szociális gondoskodás elméleti és történeti alapjaiba. Krúdy Könyvkiadó, Nyíregyháza, 2007. ISBN 9789638731920
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichol&
oacute;giai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismeri a szociálpedagógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismerettel rendelkezik a szociálpedagógia gyakorlatáról.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Törekszik a folyamatos szakmai önképzés megvalósítására, a szakmai továbbképzéseken való részvételre.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.