Tantárgy adatlapja
A kurzus tartalmazza a szociálpedagógiai problématerületekhez kapcsolódó módszertani tudást, mely az egyes problémák megelőzésében/kezelésében hatékonyan alkalmazható. A hajléktalan, idős, szenvedélybetegek ellátásának, a romológiai és fogyatékos ellátás bemutatását. Gyakorlati ismeretanyagra, egyéni és csoportos problémamegoldásra, esetelemzésre épít.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
GYURIS Tamás, HORVÁTH Olga, OROSS Jolán, Hajléktalanellátás. Segédanyag a szociális szakvizsgához, Budapest, NCSSZI, 2004. ISBN 963-86644-5-2
HORVÁTH Ágota, LANDAU Edit, SZALAI Júlia (szerk.), Cigánynak születni, Budapest, Aktív Társadalom Alapítvány, Új Mandátum, 2000. p. 177–491., ISBN 963-9336-01-7
KÖNCZEI György, Fogyatékosok a társadalomban, Budapest, Gondolat, 1992. ISBN 963-282-616-7
Ajánlott irodalom:
NAGY Ádám, Családon és iskolán túl, Budapest, Sziti Szociális Egyesület, 2011. ISBN 978-963-88988-4-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek
lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.