Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Átfogó ismereteket nyújtani a tanítás-tanulás gyakorlati problematikájáról. Megalapozni az oktatási folyamat irányításához szükséges tudást, jártasságokat, készségeket, képességeket és attitűdöket, a tanárjelölteket nyitottá tenni e szakmai tudás különböző oktatási szituációkban történő önfejlesztő alkalmazására. Cél továbbá, a tanítás-tanulás alapvető gyakorlati kérdéseinek és ezzel összefüggésben az információs műveltség fejlesztésének áttekintése, az oktatás céljainak, tartalmának, folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti-szervezési kérdéseinek és eszközeinek elemző megismerésére.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A tanulás, tanulást segítő technikák. A tanulási stílusok.
A tanulást befolyásoló tényezők.
Az oktatási módszerek kiválasztását befolyásoló faktorok. A tanuló szükségleteinek, tanulási stílusának figyelembevétele az oktatási folyamat során.
Az oktatási módszerek fajtái, csoportosítása.
Szóbeliségre épülő módszerek.
Vizualitással kapcsolatos módszerek.
Játékos módszerek.
Tevékenykedtető módszerek.
Hangsúlyozottan alkotó jellegű módszerek.
Az értékelés és visszajelzés módszerei. Értékelés, önértékelés.
Tanulás iskolán kívül. Tanulmányi kirándulás. Projektmódszer. Az oktatásban használható eszközök.
Az oktatás szervezeti keretei és formái. Az oktatás tervezése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Falus Iván (főszerk.) Szűts Ida (szerk.) (2022): A didaktika kézikönyve. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN 2399983633830
Bábosik István, Torgyik Judit (szerk.) (2007): Pedagógusmesterség az Európai Unióban. Eötvös József Kiadó, Budapest, 191-214. o. ISBN 963 7338 608
Hunyadi Györgyné, M. Nádasi Mária (2004): Pedagógiai tervezés, Comenius Oktató és Kiadó Bt., Budapest, ISBN 96394383
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Prievara Tibor (2015): A 21. századi tanár, Neteducatio Kft., Budapest, ISBN 978 615 8032803
Ginnis Paul (2018): Tanítási és tanulási receptkönyv, Alexandra Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 447 175 2
M. Nádasi Mária (2010): A projektoktatás elmélete és gyakorlata, Gondolat Kiadói Kör, Budapest. ISBN 2399974034141
Gordon, Thomas (2010): T. E. T. A tanári hatékonyság fejlesztése, Gordon Kiadó Kft., Budapest. ISBN 2399959457709
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Ismeri az oktatás céljaira, tartalmára, folyamatára, stratégiáira, módszereire, szervezeti formáira, kereteire és eszközeire vonatkozó tudományos elméleteket és korszerű szemléletmódokat.
b) képességei
A hallgató képes a pedagógiai folyamatok tervezésére.
Képes a különböző oktatási módszerek és eszközök megfelelő alkalmazására.
Képes az oktatásban használható eszközök célnak megfelelő kiválasztására, s használatára.
c) attitűdje
Nyitottan, pozitívan áll az oktatási módszerek, pedagógiai értékelés egyes formáinak megismeréséhez. Pozitív munkamorál jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
A hallgató önálló munkavégzésre, tanulásra, elemző feladatok ellátására képes.
Tanulásáért, szakmai munkájáért felelősséget vállal.