Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A társadalmi beilleszkedés folyamata
Tárgy kódja: BMNSZ26100M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Földházi Erzsébet
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja az, hogy a hallgatók megismerjék a gyermek- és ifjúkori szocializáció folyamatára vonatkozó különböző elméleti megközelítéseket, a szocializáció különböző részterületeit és azokat a közegeket, amelyekben a szocializációs folyamatok zajlanak, továbbá a szocializáció zavarainak egyéni és társadalmi következményeit.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Az elméleti irányzatok közül a kurzus kiemelten foglalkozik a szociológiai és pszichológiai megközelítésekkel, de más irányzatok is helyet kapnak a kurzus anyagában (tanuláselméleti, kognitív konstruktivista stb.). Részletesen tárgyalja a szocializáció egyes részterületeinek - viselkedési normák, nyelvi szocializáció, nemi szerepek elsajátítása, vallási szocializáció – jellemzőit, ezek kapcsolatát és egymással való kölcsönhatását.   

A szocializációs közegek közül elsősorban a család, mint az egyén és a társadalom között közvetítő kiscsoport jelentőségét emeli ki és a családi életciklusok vizsgálata során mutatja be a szocializációs folyamatok jellemzőit. A másik kiemelt jelentőségű szocializációs közeg az iskola, amelynek sajátosságait a családdal és a társadalommal való tágabb összefüggésben vizsgálja.  A kurzus kitér a kortárscsoportok és a média szocializációs hatására is. A gyermek- és ifjúkori szocializáció témája mellett röviden érinti a felnőttkori szocializációt is.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bagdy Emőke (2002): Családi szocializáció és személyiségzavarok. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 138 p. ISBN 963 19 2415 7

Kürti Jarmila (1988): Az iskolai eredményesség és a szocializáció. Akadémiai Kiadó, Budapest. 206 p. ISBN 963 05 4710 4

Pusztai Gabriella (2019): Vallási szocializáció és hatásai.  Magyar Tudomány, 180(6), 834-843.

Réger Zita (1990): Utak a nyelvhez: Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány. Akadémiai Kiadó, Budapest. 166 p. ISBN 963 05 5581 6

Somlai Péter (1997): Szocializáció: a kulturális átörökítés és a társadalmi beilleszkedés folyamata. Corvina Kiadó, Budapest. 195 p. ISBN 963 13 4428 2

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Meleg Csilla (vál. és szerk.) (1996): Iskola és társadalom I-II. Szöveggyűjtemény. JPTE Tanárképző Intézet Pedagógia Tanszéke, Pécs. ISBN 963 641 691 5

Berta Judit – Csabai Krisztina (2018): Szocializáció gyermek- és serdülőkorban. Elakadások, zavarok és kibontakozás. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 454 235 3

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgatók átfogó ismereteket szereznek a társadalmi beilleszkedés folyamatáról, amely lehetővé teszi számukra a szociológiai és pszichológiai megközelítések mélyebb megértését. A tantárgy segíti a hallgatókat abban, hogy felismerjék, értelmezzék és elemezzék a társadalmi struktúrák, normák és értékek szerepét az egyén fejlődésében, valamint a társadalmi integráció és a társadalmi kirekesztés jelenségeit.

b) képességei

A hallgatók képessé válnak a társadalmi problémák és konfliktusok felismerésére és elemzésére, különös tekintettel a szocializációs folyamatokra és azok zavaraira. Fejlesztik kritikai gondolkodásukat, elemző készségüket, valamint a tudományos szakirodalom feldolgozásának és alkalmazásának képességét. A kurzus során megszerzett ismeretek révén képesek lesznek szociológiai elemzéseket készíteni és alkalmazni azokat különböző társadalmi kontextusokban.

c) attitűdje

A tantárgy elősegíti a hallgatók érzékenységét a társadalmi egyenlőtlenségek és esélyegyenlőségi kérdések iránt. Fejleszti nyitottságukat a különböző társadalmi megközelítések és értelmezések iránt, miközben kritikus szemlélettel közelítik meg a szakmai innovációkat és elméleteket.

d) autonómiája és felelőssége

A hallgatók megtanulják, hogyan alkalmazzák önállóan a szocializációra vonatkozó ismereteket tágabb szociológiai kontextusban, különböző szakmai és kutatási helyzetekben. A tantárgy ösztönzi őket a szakmai-etikai normák betartására és a társadalmi felelősségvállalásra.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt