Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A társadalmi kommunikáció elméletei
Tárgy kódja: BMLKM00200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

 A kurzus a társadalmi kommunikáció ismert elméleteinek áttekintésével indul, szó esik Schütz életvilág elméletéről, a chicagói iskola szimbolikus interakcionalista megközelítéséről, valamint a tudásszociológiáról. A hallgatók megismerkednek a társadalmi kommunikáció színtereivel és médiumaival. A kurzus átfogó képet nyújt a nyilvánosság különféle elgondolásairól és leírásairól is. Ezután azt vizsgáljuk meg a hallgatókkal, hogy milyen érvek fogalmazhatók meg a társadalom kommunikáció- vagy cselekvéselméleti leírása mellett, és megpróbálunk kérdéseket feltenni és válaszokat találni a jelen társadalmának néhány kiemelt konfliktusára. A kurzus végére a hallgatók képessé válnak kortárs társadalmi kommunikációs folyamatok szakszerű leírására és kritikus elemzésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Béres, I – Horányi, Ö: Társadalmi kommunikáció. BBudapest: Osiris, 1999. ISBN 9633795516

Bourdieu, P.: Osztályhelyzet és osztálypozíció. In: Ferge, Zs. (szerk.): Francia szociológia. Budapest: KJK, 1971. 402–433.

Hall, S.: A kulturális identitásról. In: Feischmidt, M. (szerk.): Multikulturalizmus. Budapest: Láthatatlan Kollégium – Osiris, 1997. 60–85. ISBN 9633792657

Ajánlott irodalom:

Balogh István-Karácsony András, 2000, Német társadalomelméletek. Témák és trendek 1950-től napjainkig. Budapest, Balassi Kiadó ISBN 963 506 286 9

Featherstone, Lash-Scott-Robertson (eds), 1995, Global Modernities, London-Thousand Oaks-New Delhi, SAGE ISBN 0 8039 7947 9

Fehér Katalin (szerk.), 2007, Tanulmányok a t&aa

cute;rsadalmi kommunikáció témaköréből. Budapest, L’Harmattan ISBN 978 963 236 029 4

Alberts, Jess K. – Nalkayama, Thomas K – Martin, Judith N.: 2012 Human Communication in Society. Londor: Pearson. ISBN 9780205029389

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt