Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók képesek legyenek empirikus vizsgálatok megtervezésére, lebonyolítására, eredményeinek kritikus értelmezésére és megjelenítésére. Olyan készségek elsajátításáról van szó, mint az elméleti felkészültség és elméleti tudatosság megalapozása, a konkrét információk társadalomtudományi (szociológiai) technikák alkalmazásával történő beszerzése, azok feldolgozása, illetve, hogy témaválasztástól függetlenül a hallgató képes legyen rendszerezni és írásos formába önteni gondolatait, a témát írásban szabatosan és logikusan kifejteni, illetve adott esetben azt nagy közönség előtt előadni. Mindezek érdekében a társadalomtudományokban elterjedt írásbeli műfaji sajátosságokat is megismerjük, illetve az előadásmód tudományos követelményei is elhangoznak.
A gyakorlat konkrét célkitűzése, hogy a hallgatókat képessé tegye - adott szakmai orientációjukban - egy lehetséges kutatás és annak záró tanulmánya elkészítéséhez: gyakorlati, módszertani ismereteket nyújtson, elsősorban az ezekkel szemben leggyakrabban támasztott tartalmi és formai követelményeknek a megismertetésével. Az órákon elhangzó ismeretek - az előzőekből kifolyólag – nem elsősorban megtanulandó tananyagot, mint inkább a kutatáshoz és a tanulmányíráshoz nyújtott módszertani segítséget, készségfejlesztő ismereteket, a beszámolók, és konkrétan a szakdolgozat írásához szükséges jártasságot kívánják nyújtani. A bemutatott kutatásmódszerek abban kívánnak segítséget adni, hogy a hallgatók könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban legyenek képesek az esetleges pályázati, kutatási anyagokat, illetve a diplomához szükséges szakdolgozatot megírni.
A gyakorlat látens célja, hogy a hallgatóknak olyan tapasztalatokat, ismereteket nyújtson egy tudományos jellegű mű megírásában, amely tapasztalatok a diploma megszerzése után is használhatóak, illetve megalapozzák, hogy a résztvevők
a későbbiek során tudományos igényességű kutatásokon megalapozott munkát adjanak ki kezeikből.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
EARL Babbie, A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest, Balassi Kiadó, 1996. ISBN 978-963-506-764-0
SZABÓ Katalin: Kommunikáció felsőfokon. (Hogyan írjunk, hogy megértsenek? Hogyan beszéljünk, hogy meghallgassanak?), Budapest, Kossuth Könyvkiadó, 1997. ISBN 9789630943031
Ajánlott irodalom:
UMBERTO Echo: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Gondolat Kiadó, Budapest, 1991. ISBN 9789639137530
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a társadalomtudomány aktuális kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel.
Ismeri a szak egyes területeinek alapvető szakkifejezéseit, fogalomkészletének minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket.
b) képességei
Képes a projekt alapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűdje
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.