Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A tehetséggondozás elmélete és gyakorlata
Tárgy kódja: BMLNM43000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kurzus célja a tehetségfejlesztés gyakorlatát megalapozó tudományos elméletek és ezek gyakorlati megvalósíthatóságának ismertetése, vagyis a tanári munkában alkalmazható tehetségazonosítási metódusok használatának elsajátítása. A kurzus megismerteti a hallgatókat a tehetségek azonosításának folyamatával, a tehetségfejlesztés lehetőségeivel.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A tehetség meghatározása, tehetségfogalmak, definíciók

Tehetségmodellek (Renzulli háromkörös tehetségmodellje; Mönks-féle modell; Czeizel Endre 2X4+1 faktoros tálentum modellje; Csíkszentmihályi Mihály modellje)

A tehetség kialakulása, az örökletesség és a környezet szerepe a tehetség kialakulásában

A tehetséges tanulók jellemző személyiségvonásai

A tehetséges tanulók azonosítása, mérése

Főbb tehetségterületek

Gazdagítás

A kettős különlegességű tehetség

Tantervi és tanterven kívüli tehetségfejlesztő tevékenységek

A Nemzeti Tehetségprogram

A pedagógus tehetséggondozó munkáját segítő módszerek

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Gonda Judit (2013): Tehetségazonosítás és - gondozás kisiskoláskorban In: Podráczky Judit (2013, szerk.): Különlegesek. Adalékok a differenciálás módszertanához. Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., Budapest (108-136.o) ISBN 978-963-89595-6-0

https://vallalkozokeve.kormany.hu/download/2/0b/71000/kulonlegesek.pdf

Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó, Budapest. ISBN: 978-615-81431-3-4

Gyarmathy Éva (2015): A különleges helyzetű tehetség és a tehetséggondozás szemléletváltásának szükségszerűsége.  Magyar Pszichológiai Szemle 70(2):371-393. DOI: 10.1556/0016.2015.70.2.5.

Polonkai Mária (2015): Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban. Gyakorlati megközelítések. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Magyarország. ISBN nélkül. https://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_40_net.pdf

Szabó Zsuzsa (2020, szerk.): A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. https://tehetsegkezikonyv.tehetseg.hu/

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Interjú Gyarmathy Évával a Tehetségfejlesztés című könyvéről

https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1097253690762764

Gyarmathy Éva (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE kiadó, Budapest. ISBN: 9789634639084

https://www.researchgate.net/publication/281981858_A_kulonleges_helyzetu_tehetseg_es_a_tehetseggondozas_szemleletvaltasanak_szuksegszerusege

Tóth László (2003): A tehetségfejlesztés kisenciklopédiája. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. ISBN nélkül

http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/Kisenciklopedia.pdf

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudás

Ismeri az egyének közötti különbségek megértésének fejlesztési alapelveit

Ismeri a tanítás és a nevelés során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztési módszereit

Tisztában van a tehetségazonosítás folyamatával

Tájékozott a tehetséges tanulók fejlődését támogató differenciálásban, az adaptív tanulásszervezési módszerekben, a nevelési-oktatási stratégiákban

b) képesség

Képes a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelésére

képes a motiváció, az érdeklődés, és a figyelem folyamatos fenntartására

Képes a tanulók rövid- és hosszú távú célkitűzéseinek támogatására

Képes elfogadó tanórai légkört kialakítani

Képes a tehetséges tanulók erősségeinek és fejlesztendő területeinek felismerésére

c) attitűd

Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, igényli a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulást

Reálisan ítéli meg saját szerepét a tehetségfejlesztő folyamatban

Törekszik arra, hogy minden tanulót eljuttasson képességei teljes kibontakoztatásához

d) autonómia és felelősség

Szakmai elképzeléseit elkötelezetten képviseli, bízik tudásában és képességeiben

Felismeri saját kompetenciáinak határait a tehetségazonosítás/ tehetségfejlesztés folyamatában

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt