Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a tehetségfejlesztés gyakorlatát megalapozó tudományos elméletek és ezek gyakorlati megvalósíthatóságának ismertetése, vagyis a tanári munkában alkalmazható tehetségazonosítási metódusok használatának elsajátítása. A kurzus megismerteti a hallgatókat a tehetségek azonosításának folyamatával, a tehetségfejlesztés lehetőségeivel.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A tehetség meghatározása, tehetségfogalmak, definíciók
Tehetségmodellek (Renzulli háromkörös tehetségmodellje; Mönks-féle modell; Czeizel Endre 2X4+1 faktoros tálentum modellje; Csíkszentmihályi Mihály modellje)
A tehetség kialakulása, az örökletesség és a környezet szerepe a tehetség kialakulásában
A tehetséges tanulók jellemző személyiségvonásai
A tehetséges tanulók azonosítása, mérése
Főbb tehetségterületek
Gazdagítás
A kettős különlegességű tehetség
Tantervi és tanterven kívüli tehetségfejlesztő tevékenységek
A Nemzeti Tehetségprogram
A pedagógus tehetséggondozó munkáját segítő módszerek
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gonda Judit (2013): Tehetségazonosítás és - gondozás kisiskoláskorban In: Podráczky Judit (2013, szerk.): Különlegesek. Adalékok a differenciálás módszertanához. Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., Budapest (108-136.o) ISBN 978-963-89595-6-0
https://vallalkozokeve.kormany.hu/download/2/0b/71000/kulonlegesek.pdf
Gyarmathy Éva (2021): Tehetségfejlesztés. Lehetőségek kezdőknek és haladóknak. Tea Kiadó, Budapest. ISBN: 978-615-81431-3-4
Gyarmathy Éva (2015): A különleges helyzetű tehetség és a tehetséggondozás szemléletváltásának szükségszerűsége. Magyar Pszichológiai Szemle 70(2):371-393. DOI: 10.1556/0016.2015.70.2.5.
Polonkai Mária (2015): Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban. Gyakorlati megközelítések. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Magyarország. ISBN nélkül. https://tehetseg.hu/sites/default/files/konyvek/geniusz_40_net.pdf
Szabó Zsuzsa (2020, szerk.): A tehetség kézikönyve. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Budapest. https://tehetsegkezikonyv.tehetseg.hu/
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Interjú Gyarmathy Évával a Tehetségfejlesztés című könyvéről
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1097253690762764
Gyarmathy Éva (2007): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. ELTE kiadó, Budapest. ISBN: 9789634639084
https://www.researchgate.net/publication/281981858_A_kulonleges_helyzetu_tehetseg_es_a_tehetseggondozas_szemleletvaltasanak_szuksegszerusege
Tóth László (2003): A tehetségfejlesztés kisenciklopédiája. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. ISBN nélkül
http://www.mateh.hu/tehetsegkonyvtar/Konyvek/Kisenciklopedia.pdf
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudás
Ismeri az egyének közötti különbségek megértésének fejlesztési alapelveit
Ismeri a tanítás és a nevelés során kialakítandó speciális kompetenciák fejlesztési módszereit
Tisztában van a tehetségazonosítás folyamatával
Tájékozott a tehetséges tanulók fejlődését támogató differenciálásban, az adaptív tanulásszervezési módszerekben, a nevelési-oktatási stratégiákban
b) képesség
Képes a tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek és személyiségfejlődésének elemző értékelésére
képes a motiváció, az érdeklődés, és a figyelem folyamatos fenntartására
Képes a tanulók rövid- és hosszú távú célkitűzéseinek támogatására
Képes elfogadó tanórai légkört kialakítani
Képes a tehetséges tanulók erősségeinek és fejlesztendő területeinek felismerésére
c) attitűd
Szakmai műveltségét nem tekinti állandónak, igényli a folyamatos szaktudományi, szakmódszertani és neveléstudományi megújulást
Reálisan ítéli meg saját szerepét a tehetségfejlesztő folyamatban
Törekszik arra, hogy minden tanulót eljuttasson képességei teljes kibontakoztatásához
d) autonómia és felelősség
Szakmai elképzeléseit elkötelezetten képviseli, bízik tudásában és képességeiben
Felismeri saját kompetenciáinak határait a tehetségazonosítás/ tehetségfejlesztés folyamatában