Tantárgy adatlapja
A
társadalmi szinten folyó kommunikáció alapvető jellemzője a tervezettség,
amelyet a „planned communication” angol terminusa már több mint egy évtizede
rögzít a kommunikáció módszertani megközelítésében. A tervezett kommunikáció
jelensége a tömegkommunikáció, a közéleti kommunikáció, a
kampánykommunikáció, a pr- és marketingkommunikáció értelmezési keretét adja,
szűkebb értelemben a meggyőző kommunikáció funkcionális típusa. A tervezett
kommunikáció tárgyában a hallgató összefoglaló jellegű áttekintést nyer a
kommunikáció tényezőinek funkcionális alkalmazásáról, az alapstartégiák
kategóriáiról, a befogadói hatáselméletekről, a kommunikációs kampány
tervezésének modelljeiről, elemzési módszereiről. A stúdium tárgyalja a
csatorna, a rivális kommunikátum, a kontextus (társadalmi-kulturális
meghatározottságú), a szándékolt és elért hatás szerepét a tervezett kommunikációban,
a kommunikációs tervezés stratégiájában. Elemzési és szűrési szempontokat
kínál a tervezés módszertanához, a hatás ellenőrzéséhez. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
olvasmányok: - Terestyéni, Tamás: Együttműködés és konfrontáció a közéleti kommunikációban . In:
Buda, Béla – Sárközy, Erika (szerk.): Közéleti kommunikáció. Budapest,
Akadémiai Kiadó, 2001. 28–50; 69–79., ISBN: 9630578344 - Mazzoleni, Gianpietro: Politikai kommunikáció.
Budapest, Osiris Kiadó, 2002. 9–39; 145–183., ISBN: 9789633896730 - Németh, Erzsébet: Közszereplés. A társadalmi
szintű kommunikáció kézikönyve. Budapest, Osiris. 2006. 179–214., ISBN:
9633898943 -
Rosengren, K.
Erik.: Kommunikáció. Budapest, Typotex, 2004. 71–91; 161–195, ISBN:
9789632790084 - Sárközy, Erika. – Schleicher Nóra.: Kampánykommunikáció.
Budapest, Akadémiai Kiadó, 2003. 41–65., ISBN: 9630580314 Ajánlott
olvasmányok: - Atkin, Charles K. – Rice, Roland. E. (szerk.): Public
Communication Campaigns. Newbury Park: Sage, 1989., ISBN: 9781412987707 - Bíró, Mária. – Nyárády, Gáborné.: Közéleti
kommunikáció. Budapest, Perfekt Kiadó, 2006. 11–28., ISBN: 9789633945933 -
McQuail,
Danis., Windahl, Swen.: Communication Models for the Study of Mass
Communication. England, Pearson-Prentice Hall, 1993. 184–215., ISBN:
9780582036505 - Rogers, Everett.M. – Storey, Douglas J.:
Communications campaigns. In: Berger, Charles R., Chaffee, Steven H. (szerk.)
Handbook of Communication Science. Newbury Park, Sage, 1987. 817–846.,
ISBN: 9780803921993 |