Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A végrehajtó funkciók működése és terápiája
Tárgy kódja: BBLGY20000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Törő Krisztina
Tárgyleírás:

 

A végrehajtó funkciók fogalma, fejlődése, működése és mérési lehetőségei.

A végrehajtó funkciók szerepe a döntéshozásban, tervezésben, szervezésben.

A végrehajtó funkciók szerepe a váltásban és a rugalmas gondolkodásban.

A végrehajtó funkciók szerepe a figyelem és az emlékezet működése során.

A hideg végrehajtó funkciók zavarából adódó problémák, vizsgálati és kezelési lehetőségek.

A kritikus kognitív készségek fejlesztési lehetőségei a DIFER analitikus diagnózisára építve.A végrehajtó funkciók szerepe a viselkedés szabályozásában és az önirányító folyamatokban.

A metakognícó és az énkép jelentősége tanulási problémával küzdő gyermekek esetében.

A meleg végrehajtó funkciók zavarából adódó magatartási problémák, vizsgálati és kezelési lehetőségek.

A tanulási és a magatartási problémák összefüggéseiről általában, a figyelemzavar.

A hiperaktivitás kezelési tendenciái.

A tanulási motiváció fejlesztési lehetőségei.

 

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Győri Miklós. (2008): Viselkedéskontroll és megismerés: a végrehajtó működések. In Csépe V., Győri M., & Ragó A. (Ed.) Általános pszichológia 3. Nyelv, tudat, gondolkodás (321–356). Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9789633899182

Mohai Katalin, Kálózi-Szabó Csilla és Rózsa Sándor (2016): A végrehajtó funkciók adaptív mérésének lehetőségei. Psychologia Hungarica IV/1. 40–85. pp. http://www.kre.hu/portal/images/doc/Mohai_et_al.pdf

Szitó Imre (2008): A tanulási stratégiák fejlesztése. Iskolapszichológia, 2. ISBN 9789634463313

Tánczos Tímea (2012): A végrehajtó funkciók szerepe az iskolában és a verbálisfluencia-tesztek. Iskolakultúra, 6. 38-51. ISSN 1588-0818

Tánczos Tímea, Janacsek Karolina, és Németh Dezső (2014): a munkamemória és végrehajtó funkciók kapcsolata az iskolai teljesítménnyel. Alkalmazott pszichológia, 14 (2):55–75. ISSN 1419-872X

Vidákovich Tibor (2008): A tapasztalati következtetés fejlődése az óvodától a középiskoláig. Magyar pedagógia, 108. évf. 3. szám 199–224. ISSN ISSN 0025-0260

Ajánlott irodalom:

Fazekasné Fenyvesi Margit (2011): A metakogníció fejlesztési lehetősége tanulásban akadályozott gyermekeknél. (in. Papp Gabriella (szerk.) A diagnózistól a foglalkoztatási rehabilitációig. ELTE Eötvös Kiadó, BGGYK, Budapest. ISBN 9789638842251

Józsa Krisztián és Fazekasné Fenyvesi Margit (2007): Tanulásban akadályozott gyermekek tanulási motivációja. Iskolakultúra Online, 1.1. sz. 76–92. ISSN 1588-0818

Király Ildikó és Pléh Csaba (2002): Az emlékezet fejlődése kisgyermekkorban. Utánzás és emlékezet. Gondolat Kiadói Kör, Budapest. 2002. p.9–37. ISBN 9639500003

Torda Ágnes (2000): Figyelemfejlesztő program. OKI PTK, Budapest.

https://ofi.oh.gov.hu/figyelemfejleszto-program

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató ismeri a végrehajtó funkciók működési ismérveit.

Érti a mérés és fejlődés összefüggéseit, ismeri a diagnosztikai elemzés funkcióit, folyamatát, módszereit, eszközeit, rendelkezik a differenciált fejlesztési formák megválasztásához szükséges tudással.

Speciális diagnosztikai és fejlesztés-tervezési ismeretekkel rendelkezik, amelyekkel a képességfejlesztés során a differenciált oktatást- nevelést meg tudja tervezni.

b) képességei

Ki tudja választani azokat a mérési és diagnosztikai eljárásokat, amelyekkel az egyes végrehajtó funkciók fejlődését a tárgyban folyamatosan kontrollálni tudja.

Képes adatfelvételre diagnosztikus eszköz használatával: képes kapcsolatot felvenni és fenntartani tipikus és sajátos igényű gyerekekkel, a gyermekek számára érthető utasításokat ad, és elvárható ideig a feladaton tudja tartani őket.

A hallgató képes a diagnosztikus eszközök által szerzett adatok elemzésére, értelmezésére és az eredmények kommunikálására a kollégák és a szülők felé.

Képes egy komplex folyamatként megvalósítani a képességmérés és fejlesztés folyamatának tervezését.

c) attitűdje

Szemléletében megjelenik a szülői hozzáállás eltérésének tudomásul vétele a diagnosztikai elemzés fogadásában. Tiszteletben tartja az elfogadás fázisainak ismérveit.

A tárgyban megjelenő képzési tartalmakat a gyakorlati felhasználhatóság, az önállósítás és a transzfer hatásmechanizmus szemléletében értelmezi.

Tudja a végrehajtó funkciók fejlesztésének fontosságát a tanulási tevékenységek folyamatában.

d) autonómiája és felelőssége

Objektivitás a mérési adatok értelmezésében, a fejlesztés tervezésében.

Megfelelően kezeli a tárgyat és szerepét az enyhén értelmi fogyatékos tanulók kognitív, emocionális és szociális megítélésében.

Tudatosan képviseli a mérésen alapuló fejlesztés folyamatának konstans fontosságát.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BALP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt