Tantárgy adatlapja
Tárgy neve: Általános filozófiatörténet
Tárgy kódja: BBLSF00100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 5/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Általános műveltséggel és hitélettel kapcsolatos előadások
Tárgyfelelős oktató:
Czakó István József
Tárgyleírás:
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
Boros Gábor (szerk.), Filozófia, Budapest: Akadémiai 2011. ISBN 9789630584869 (részletek)
Ajánlott irodalom:
Anzenbacher, Arno: Bevezetés a filozófiába, Budapest: Herder, 1993. ISBN 9637484043
Bolberitz Pál, A keresztény bölcselet alapjai, Budapest: Szt. István Társulat, 2011. ISBN 9789632772943
Craig, Edward, Philosophy: A Very Short Introduction, Oxford, OUP, 2002. ISBN 9780192854216
Gilson, Etienne, A középkori filozófia szelleme, Budapest: Kairosz 2000. ISBN 9789639302365
Heidegger, Martin, Bevezetés a metafizikába, Budapest, Ikon, 1995. ISBN 9637948821
Nyíri Tamás, A filozófiai gondolkodás fejlődése, Budapest: SZIT, 2003. ISBN 9633615119
Russell, Bertrand, A filozófia alapproblémái, Budapest, Kossuth, 1996. ISBN 963093826x
Scheler, Max, A filozófia lényegéről, Budapest: SZIT, 2008. ISBN 9633619353
Störig, Hans Joachim, A filozófia világtörténete, Budapest: Helikon 2008. ISBN 9789632270630
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri a magyar és európai identitás szakterületileg legfontosabb kulturális objektumait, szövegeit, kontextusait, valamint legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra legfontosabb vonásait.
b) képességei
Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és kulturális jelenségeket európai kontextusban értelmez.
c) attitűdje
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Kialakít olyan történetileg koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
Döntési képességgel rendelkezik a szakterületi etikai dilemmákban, javaslattal él a szabályrendszer módosítására.