Tantárgy adatlapja
A tárgy keretében az alternatív módszerek új szakterületként jelennek meg és segítik a szociálpedagógia tudományosságának és gyakorlati hasznosíthatóságának megalapozását.
Az interdiszciplinák találkozása és a többféle értelmezés tudomány specifikus definiálása segíti a szociálpedagógiai módszerek széleskörű alkalmazását, különösképpen a nevelés társadalmi megalapozottságának, és hangsúlyozásának dominanciáját.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Buda András-Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és a fenntartható fejlődés. Debrecen, Kapitális Kft., 2014. ISBN 978-963-473-730-8
GORDOSNÉ SZabó Anna. (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Budapest, Medicina Könyvkiadó, Budapest. 2012. ISBN 9789632427577
Sík Eszter, Fehér Márta, Harsányi Zsuzsa, Stefány Judit, Darázs Dóra, Hantos István, Beöthy Hanna, Van más megoldás is. Budapest, SuliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., 2006. ISBN 963-86542-7
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető ténye
zőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.
b) képességei
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a gyermekjóléti, gyermekvédelmi, és szociális szolgáltatásokat nyújtó, valamint nevelési intézményekben szociálpedagógiai szakmai munka végzésére, az elsajátított társadalomismereti, pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi ismeretek és alapelvek alkalmazására.
c) attitűdje
Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem.
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.
A szociálpedagógiai munkáját elkötelezetten, szakmai igényességgel és minőségtudattal végzi.
d) autonómiája és felelőssége
A szakmai és szakmaközi együttműködés során felelősségteljesen jár el.
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.