Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Anatómia-kórtan szigorlat
Tárgy kódja: BBLGY48000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 1
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Szigorlat
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyes Tamás
Tárgyleírás:

 

Előtanulmányi feltételek: Funkcionális anatómia, Fejlődéstan, Gyógypedagógiai kórélettan, Neurobiológiai ismeretek

A szigorlat az előfeltételként megjelölt kurzusok tartalmának elméleti és gyakorlati aspektusait kéri számon ismeretként, illetve az elsajátított módszert képességek működtetése formájában

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Tarsoly Emil (2010): Funkcionális Anatómia. Medicina, Budapest. ISBN 9789632262482

Szabó Mihály (2007): Az ember fejlődése. APC-Stúdió, Gyula. ISBN 9789639135994

Göllesz Viktor (1992): A fejlődéstan alapjai. Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 96318459293

Göllesz Viktor (2003. szerk.): Gyógypedagógiai kórtan (4. kiad.). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 9631942473

Vágvölgyi Ágnes (2020): Általános kórtan. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9789631660531

Ajánlott irodalom:

Szabó Mihály (2023): Általános kórtan. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged. ISBN 9786155946929

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Átfogó funkcionális anatómiai és fejlődéstani ismeretekkel rendelkezik az emberi test fő szervrendszereiről.

Ismeri a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok hátterében álló kórélettani folyamatokat.

Tisztában van a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok felismerésének, differenciálásának kritériumaival.

b) képességei

Saját szakterületén belül képes értelmezni a fogyatékosságokkal kapcsolatos orvosi diagnózisokat, vizsgálati eredményeket.

Képes az orvosi (egészségügyi) továbbá a pszichológiai diagnózisok, vizsgálati eredmények ismeretében komplex gyógypedagógiai differenciáldiagnosztikát végezni a gyógypedagógiai tevékenység és folyamatok tudatos, célorientált megtervezése érdekében.

Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.

Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra.

c) attitűdje

Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.

Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt (adott) idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembe vételével és a változó világra való nyitottsággal használja.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai/társtudományai módszertani kultúráját.

Munkáját team-ben végezni, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BALP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt