Tantárgy adatlapja
Előtanulmányi feltételek: Funkcionális anatómia, Fejlődéstan, Gyógypedagógiai kórélettan, Neurobiológiai ismeretek
A szigorlat az előfeltételként megjelölt kurzusok tartalmának elméleti és gyakorlati aspektusait kéri számon ismeretként, illetve az elsajátított módszert képességek működtetése formájában
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tarsoly Emil (2010): Funkcionális Anatómia. Medicina, Budapest. ISBN 9789632262482
Szabó Mihály (2007): Az ember fejlődése. APC-Stúdió, Gyula. ISBN 9789639135994
Göllesz Viktor (1992): A fejlődéstan alapjai. Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 96318459293
Göllesz Viktor (2003. szerk.): Gyógypedagógiai kórtan (4. kiad.). Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN 9631942473
Vágvölgyi Ágnes (2020): Általános kórtan. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9789631660531
Ajánlott irodalom:
Szabó Mihály (2023): Általános kórtan. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged. ISBN 9786155946929
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átfogó funkcionális anatómiai és fejlődéstani ismeretekkel rendelkezik az emberi test fő szervrendszereiről.
Ismeri a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok hátterében álló kórélettani folyamatokat.
Tisztában van a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok felismerésének, differenciálásának kritériumaival.
b) képességei
Saját szakterületén belül képes értelmezni a fogyatékosságokkal kapcsolatos orvosi diagnózisokat, vizsgálati eredményeket.
Képes az orvosi (egészségügyi) továbbá a pszichológiai diagnózisok, vizsgálati eredmények ismeretében komplex gyógypedagógiai differenciáldiagnosztikát végezni a gyógypedagógiai tevékenység és folyamatok tudatos, célorientált megtervezése érdekében.
Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.
Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra.
c) attitűdje
Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.
Felelősen képviseli az adott téma szakszerű és korrekt (adott) idegen nyelvi meghatározásait, és ezeket a konkrét kommunikációs szituáció, az adott szociokulturális háttér figyelembe vételével és a változó világra való nyitottsággal használja.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai/társtudományai módszertani kultúráját.
Munkáját team-ben végezni, szakmai műhelyekben aktívan vesz részt.