Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a hallgatók korábbi angol fonetika- és fonológiaismereteinek áttekintése és szisztematizálása, a kapcsolódó készségeik fejlesztése (kiejtési tudatosság, önmegfigyelés, nyelvi jelenségek beazonosítása és megmagyarázása), valamit kiejtéstanítási módszertani technikák elsajátítása.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A kurzus áttekinti a sztenderd angol kiejtés és helyesírás szabályait. A fő témák: a sztenderd brit és sztenderd amerikai kiejtésváltozat hangkészlete, főbb kiejtési szabályok, fonotaktika és allofónia, a szóhangsúly szabályai, a hangsúlytalan szótagokra jellemző folyamatok, betű-hang megfelelések. Kiemelten esik szó a magyar és angol közti fő különbségekről: a kurzus során áttanulmányozzuk a tipikusan magyar akcentussal beszélt angol kiejtés jellemzőit és az angol kiejtés tanításának alapvető kérdéseit (mi tanítandó, mi tanítható, és milyen módszerekkel), valamint tipikus kiejtési feladatok magyar anyanyelvű nyelvtanulók szükségleteihez való alakíthatóságának lehetőségeit.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Balogné Bérces Katalin – Szentgyörgyi Szilárd (2006): The pronunciation of English. Budapest: Bölcsész Konzorcium.
Piukovics Ágnes (2021): Phonological and non-phonological factors in non-native pronunciation acquisition. Doktori értekezés. Budapest: PPKE.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kovács János – Siptár Péter (2000): Újra angolra hangolva. Budapest: Helikon Kiadó.
Balogné Bérces Katalin – Piukovics Ágnes (ms): The accent of Hungarian learners of English.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A kurzus megismertet az angol fonetika és fonológia elméleti alapjainak rendszerezésével és elmélyítésével. Ezzel elősegíti, hogy a hallgatók képesek lesznek tudatosan elemezni az angol nyelv hangrendszerét, beleértve a brit és amerikai sztenderd változatokat.
A tantárgy elősegíti a hallgatók autonóm nyelvtanulási stratégiáinak kialakítását és alkalmazását a kiejtés fejlesztésében és a fonológiai jelenségek tudatosításában.