Tantárgy adatlapja
a hallgatók meglévő nyelvtani ismereteinek megerősítése, rendszerezése és tudatosítása,
új, haladó szintű nyelvtani szerkezetek megismertetése és begyakorlása,
a tudatos és helyes nyelvhasználat igényének kialakítása,
a nyelvtani ismeretek gyakorlati alkalmazása, aktívvá tétele szóban és írásban.
A félév során az alábbi nagy témakörök kerülnek feldolgozásra: (1) főnevek, (2) igeidők, (3) szenvedő szerkezet, (4) függő beszéd, (5) feltételes mód, (6) műveltető szerkezet, (7) visszakérdezés, (8) beágyazott/dupla kérdés, (9) névelők.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtan gyakorlatokkal. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2018, 9 – 22, 31 – 33, 46 – 49, 59 – 86, 110 – 112, 125 – 127. ISBN 9789634091646
Ajánlott irodalom:
RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2015. ISBN 9789634090298
RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv II. vizsgafeladatokkal. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2019, 9 – 76, 118 – 159. ISBN 9789634092148
SWAN, Michael, Practical English Usage. Oxford, Oxford University Press, 2016. ISBN 9780194202435
OUSBOURNE, Charles, NUTTALL, Carol, Exam Essentials Practice Tests 1 Cambridge English: Advanced (CAE). Andover, National Geographic Learning, 2015. ISBN 9781285744971
OUSBOURNE, Charles, NUTTALL, Carol, Exam Essentials Practice Tests 2 Cambridge English: Advanced (CAE). Andover, National Geographic Learning, 2015. ISBN 9781285745077
VINCE, Michael, Advanced Language Practice. Oxford, Macmillan, 2009, 1 – 187. ISBN 9780230727038
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul an style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
a) tudása
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Folyamatos és természetes módon olyan interakciót tud folytatni anyanyelvű beszélővel, amely egyik félnek sem megterhelő, valamint megérti az anglisztikához kapcsolódó szakmai szövegeket.
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
c) attitűdje
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
Érti az erőforrásokkal való jó gazdálkodást, látja ennek fontosságát.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.