Tantárgy adatlapja
Az írásbeli 3 részből áll:
1. Angol nyelvhasználat (szókincs és nyelvtan)
Komponensei: (1) feleletválasztós teszt szövegben, (2) Cloze teszt, (3) mondatátalakítás (új mondatkezdéssel), (4) hiányos mondatok betöltése, (5) mondatátalakítás (megadott kulcsszóval), (6) szóképzés, (7) igeidők, (8) hibajavítás
2. Olvasott szöveg értése és összegzése
2 szöveg, melyek cikk részletek. A vizsgázók szövegértést ellenőrző feladatokat oldanak meg.
3. Érvelő esszé (350 szó)
A vizsgázók 5 megadott témából választhatnak egyet.
A szóbeli vizsga páros vizsga, melynek során az alábbi kritériumok szerint értékeljük a vizsgázók beszédkészségét: (1) kommunikációs kompetencia, (2) folyékonyság, (3) szókincs, (4) nyelvhelyesség, (5) kiejtés és intonáció.
A szóbeli 3 részből áll, s mindegyik a vizsgázók által húzott társalgási témához kapcsolódik.
1. A téma megvitatása megadott képekből kiindulva.
2. Egy-egy rövid angol nyelvű cikk angolul való összegzése, rövid stilisztikai jellemzése egyénileg; majd a két cikk megvitatása a téma tükrében.
3. Kommunikatív feladat (probléma-megoldás, rangsor felállítás, kommentár)
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
McCARTHY, Michael, O’DELL, Felicity, English Vocabulary in Use Advanced. Cambridge, Cambridge University Press, 2017. ISBN 9781316630068
RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv II. vizsgafeladatokkal. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2019, 9 – 117. ISBN 9789634092148
Ajánlott irodalom:
RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincsfejlesztés felsőfokon I. Szóképzés. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093114
RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincs
fejlesztés felsőfokon II. Állandósult szókapcsolatok. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093121
BETSIS, Andrew, HAUGHTON, Sean, MAMAS, Lawrence, Succeed in Cambridge English: Proficiency. Brighton, Global ELT LTD, 2012. ISBN 9781904663072
HARRISON, Mark, Cambridge Proficiency Practice Tests. Oxford, Oxford University Press, 2012.ISBN 9780194577366
GUDE, K., DUCKWORTH M. and ROGERS, L., Cambridge English Proficiency Masterclass. Oxford, Oxford University Press, 2012. ISBN 9780194705240
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző írásbeli és szóbeli, szépirodalmi, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Folyamatos és természetes módon olyan interakciót tud folytatni anyanyelvű beszélővel, amely egyik félnek sem megterhelő, valamint megérti az anglisztikához kapcsolódó szakmai szövegeket.
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni
hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
c) attitűdje
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
Érti az erőforrásokkal való jó gazdálkodást, látja ennek fontosságát.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.