Tantárgy adatlapja
Az angol nyelvi, tudományos és pedagógiai kompetenciavizsga célja a tanárjelöltek komplex nyelvi megmérettetése C1 szinten, szóban és írásban egyaránt. A vizsga egyfelől általános angol nyelvtudást, másfelől a nyelvtanárok számára elengedhetetlenül fontos speciális nyelvi készségeket (tudományos és a pedagógiai nyelvhasználat) mér. A vizsgának 3 írásbeli és 3 szóbeli komponense van.
Az írásbeli vizsga részei:
1. Angol nyelvhasználat (szókincs és nyelvtan)
A teszt komponensei: (1) feleletválasztós szókincs összefüggő szövegben (Context vocabulary),
(2) lyukas szöveg (Cloze teszt), (3) szóképzés összefüggő szövegben, (4) lyukas mondatok kitöltése
megadott kulcsszóval, (5) mondat átalakítás (új mondat eleje adott), (6) mondat átalakítás (megadott
kulcsszóval), (7) lyukas mondatok kitöltése megfelelő igealakkal, (8) hibajavítás mondatokban
2. Olvasott szöveg értése
Feladattípusok: (1) rövid szövegek – (a) párosítás a szövegek tartalmára vonatkozó állításokkal, (b) az
olvasott szövegekből választott szavak/kifejezések jelentésének magyarázata a kontextus segítségével.
(2) egy hosszabb szöveg – (a) szövegértést ellenőrző kérdések megválaszolása, (b) a szöveg adott
szempont/ok szerinti összefoglalása (80-100 szó terjedelemben).
3. Írott szövegalkotás
400 szav
as tudományos esszé alfejezetének (irodalmi áttekintés) írása megadott források alapján. A
téma valamilyen nyelvpedagógiai szempontból releváns fogalom, kérdés körüljárása.
A szóbeli vizsga részei:
1. 15 perces tudományos prezentáció tartása valamely, a vizsgázó által választott, nyelvpedagógiai
témában, melyet a vizsgázó otthon készít el és közönség előtt ad elő vizuális szemléltetéssel (ppt, prezi,
stb.).
2. Instrukció-adás egy, a vizsgázó által húzott, nyelvi feladathoz egy megadott nyelvi szintre (A1, A2, B1)
és életkorra, a feladat leírása alapján.
3. Spontán interakció: érvelő beszélgetés – egy nyelvpedagógiai kérdés megvitatása promptok (pl. provo-
katív/ vitatható állítások) alapján. A vizsga e része párokban történik.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalmak:
McCarthy, M., & O'Dell, F. 2013. English Vocabulary in Use Advanced. CUP. ISBN 978-1-107-63776-4
Jones, Leo. 2002. New Progress to Proficiency. CUP. ISBN 978-0-521-00789-4
McCarthy, M., & O'Dell, F. 2016. Academic Vocabulary in Use. CUP. ISBN 978-1107591660
Hughes, G., & Moate, J. 2007. Practical Classroom English. OUP. ISBN 978 0 19 442279 6
Willis, J. 1981. Teaching English through English. Longman. ISBN 978-0582746084
Ajánlott irodalmak:
Antonia Clare & JJ Wilson. 2012. SpeakOut. Advanced. Pearson. ISBN 978-1-4082-6749-3
Rónay Ágnes. 2015. Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv. Tinta Kiadó. ISBN 978-963-409-029-8
Swan, M., & Walter, C. 2011. Oxford English Grammar Course Advanced. OUP. ISBN- 978-0-19- 431250-9
McCarthy, M., & O'Dell, F. 2010. English Idioms in Use Advanced. CUP. ISBN: 978-0521744294
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakítás&aac
ute;hoz a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Gazdag, legalább a C1 szintnek megfelelő, szókincs és nyelvtani szerkezetek.
A beszélt és írott angol nyelv szabályainak, regisztereinek magas szintű és tudatos ismerete.
Az angol nyelv fonetikai-fonológiai, morfológiai, szintaktikai, szemantikai,pragmatikai, valamint diskurzus szintű jellemzőinek és ezek összefüggéseinek magas
szintű és tudatos ismerete.
b) képességei
Magas szintű (legalább C1), célnyelvi kommunikációs kompetenciával rendelkezik.
Magabiztosan alkalmazza az angol nyelv szabályait.
Jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában.