Tantárgy adatlapja
Az angol nyelvi,
tudományos és pedagógiai kompetenciavizsga célja a tanárjelöltek komplex nyelvi
megmérettetése C1 szinten, szóban és írásban egyaránt. A vizsga egyfelől
általános angol nyelvtudást, másfelől a nyelvtanárok számára
elengedhetetlenül fontos speciális nyelvi készségeket (tudományos és a pedagógiai nyelvhasználat)
mér. A vizsgának 3 írásbeli és 3 szóbeli komponense van. Az írásbeli vizsga
részei: 1. Angol
nyelvhasználat (szókincs és nyelvtan) A teszt komponensei: (1)
feleletválasztós szókincs összefüggő szövegben (Context vocabulary), (2) lyukas szöveg (Cloze teszt), (3)
szóképzés összefüggő szövegben, (4) lyukas mondatok kitöltése megadott kulcsszóval, (5) mondat
átalakítás (új mondat eleje adott), (6) mondat átalakítás (megadott kulcsszóval), (7) lyukas mondatok
kitöltése megfelelő igealakkal, (8) hibajavítás mondatokban 2. Olvasott szöveg
értése Feladattípusok: (1) rövid szövegek – (a)
párosítás a szövegek tartalmára vonatkozó állításokkal, (b) az olvasott szövegekből választott
szavak/kifejezések jelentésének magyarázata a kontextus segítségével. (2) egy hosszabb szöveg – (a)
szövegértést ellenőrző kérdések megválaszolása, (b) a szöveg adott szempont/ok szerinti
összefoglalása (80-100 szó
terjedelemben). 3. Írott
szövegalkotás 400 szavas tudományos esszé alfejezetének (ir odalmi áttekintés) írása megadott források alapján. A téma valamilyen nyelvpedagógiai
szempontból releváns fogalom, kérdés körüljárása. A szóbeli vizsga
részei: 1. 15 perces
tudományos prezentáció tartása valamely, a vizsgázó által választott,
nyelvpedagógiai témában, melyet a vizsgázó otthon készít
el és közönség előtt ad elő vizuális szemléltetéssel (ppt, prezi, stb.). 2. Instrukció-adás
egy, a vizsgázó által húzott, nyelvi feladathoz egy megadott nyelvi szintre
(A1, A2, B1) és életkorra, a feladat leírása alapján. 3. Spontán
interakció: érvelő beszélgetés – egy nyelvpedagógiai kérdés megvitatása
promptok (pl. provo- katív/ vitatható állítások) alapján. A
vizsga e része párokban történik. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalmak: McCarthy,
M., & O'Dell, F. 2013. English
Vocabulary in Use Advanced. CUP. ISBN 978-1-107-63776-4 Jones, Leo. 2002. New Progress
to Proficiency. CUP. ISBN 978-0-521-00789-4 McCarthy, M., &
O'Dell, F. 2016. Academic Vocabulary in Use. CUP. ISBN 978-1107591660 Hughes, G., & Moate, J. 2007. Practical Classroom English. OUP. ISBN
978 0 19 442279 6 Willis, J. 1981. Teaching English through English. Longman. ISBN 978-0582746084 Ajánlott
irodalmak: Antonia
Clare & JJ Wilson. 2012. SpeakOut. Advanced. Pearson.
ISBN 978-1-4082-6749-3 Rónay
Ágnes. 2015. Emelt szintű angol
nyelvtani gyakorlókönyv. Tinta Kiadó. ISBN 978-963-409-029-8 Swan, M., & Walter, C. 2011. Oxford English Grammar
Course Advanced. OUP. ISBN- 978-0-19- 431250-9 McCarthy,
M., & O'Dell, F. 2010. English Idioms in Use Advanced. CUP. ISBN:
978-0521744294 |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - gazdag, legalább a C1 szintnek megfelelő, szókincs
és nyelvtani szerkezetek - a beszélt és írott angol nyelv szabályainak,
regisztereinek magas szintű és tudatos ismerete - az angol nyelv fonetikai-fonológiai, morfológiai,
szintaktikai, szemantikai, pragmatikai,
valamint diskurzus szintű jellemzőinek és ezek összefüggéseinek magas szintű és
tudatos ismerete b) képességei - magas szintű (legalább C1), célnyelvi
kommunikációs kompetenciával rendelkezik - magabiztosan alkalmazza az angol nyelv
szabályait - jártas a stílusok és stílusrétegek
(regiszterek) alkalmazásában |