Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja áttekintő jelleggel bemutatni a brit birodalom „örökségét”, vagyis a legjelentősebb angol nyelvű országok rövid történetét, valamint főbb természeti és társadalmi adottságait, politikai berendezkedését és kulturális sajátosságait.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus elsősorban azokra az országokra koncentrál, amelyek az angol alapképzésben kényszerűen háttérbe szorulnak, vagyis a brit birodalom rövid történetét követően Írország, Kanada és Ausztrália áll a kurzus homlokterében, de a kortárs Nagy-Britannia és az Egyesült Államok állandó párhuzamként és ellenpontként szolgál. A cél az, hogy a jövendő angol nyelvoktatók rendelkezzenek bizonyos alapvető ismeretekkel ezen országok sajátosságairól, beleértve az országokra jellemző nemzeti kulturális jelképeket és közhelyeket. mint mondjuk a kanadaiak rajongása a jégkorong iránt avagy Ausztrália egyedi és különleges állatvilága, hiszen az ilyen praktikus ismeretek jól hasznosíthatók nyelvoktatási környezetben. A tárgy tehát – noha előadás és kollokviummal zárul – egyáltalán nem elméleti, hanem sokkal inkább gyakorlati orientációjú, amennyiben a hasznos és hasznosítható kulturális ismeretek átadására koncentrál.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Jancsó D. – Pintér K. – Suba F. – Szántó I. – Surányi L.: Cultural Relations. (országismereti tankönyv) Akadémiai Kiadó, 2. kiadás, 2010.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Philippa Levine: The British Empire: Sunrise to Sunset. Pearson Education, 2007.
Senia Paseta: Modern Ireland: A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2003.
Scott W. See: The History of Canada. Grey House Publishing, 2010.
Barbara A. West: A Brief History of Australia. Facts on File, 2010.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A KKK tudáselvárásai közül az angol nyelvű népek kultúráinak megismerését, az interkulturális ismeretek bővítését szolgálja, hiszen pontosan ez áll a kurzus fókuszában. A képességelemek közül az interkulturális készségek és attitűdök fejlesztése elsősorban az összehasonlító megközelítésben valósul meg, hiszen öt különböző angol nyelvű ország intézményrendszerét, kulturális sajátosságait vizsgálja komparatív szemszögből. A kurzus – bár történeti szemszögből közelít az angol nyelvű országokhoz – ezen országok kortárs sajátosságaira koncentrál, és így fejleszti a hallgatók attitűdjét a mai angol nyelvű kultúrák fejlődésének értelmezése terén. A komparatív megközelítés pedig kézenfekvően magában foglalja a magyar perspektívát is, ezáltal elősegíti a hallgató saját történeti és kulturális beágyazottságának felismerését és mélyebb megértését is.