Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a hallgatók korábbi angol nyelvtani ismereteinek áttekintése és szisztematizálása, és egyben a kapcsolódó készségeik fejlesztésére (nyelvtani tudatosság, önmegfigyelés, nyelvi jelenségek beazonosítása és megmagyarázása) is sor kerül.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A kurzus áttekinti a sztenderd angol struktúráit, nyelvtani (morfológiai és szintaktikai) rendszerét. A fő témák: nyelvtipológia, flexió és szóképzés, allomorfia, produktivitás, paradigmakényszer és irregularitás/szuppletivizmus, a szófajok (szintaktikai kategóriák) definíciója és jellegzetességei, az egyszerű és összetett mondatok néhány jellegzetessége (igealakok, igei szerkezetek, a determinánsok és a megszámlálhatóság típusai, finit és nem-finit tagmondatok, igeidők). A hangsúly a magyar és angol közti fő különbségek rendszerezésén lesz, és néhány, az angolnyelv-tanítás során jellemző nehézséget is áttekintünk.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Balogné Bérces Katalin (2016): The structure of English. Egyetemi jegyzet. Budapest: PPKE. https://btk.ppke.hu/kari-jegyzetek-2 // (2018) Digitális kiadás. Budapest: Akadémiai Kiadó. ISBN: 9789634542346. https://mersz.hu/balogne-berces-the-structure-of-english//
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Budai László (2007): Élő angol nyelvtan – rendszeres kontrasztív grammatika sok példával. Budapest: Osiris Kiadó. ISBN 9789633899687.
https://www.szaktars.hu/osiris/view/budai-laszlo-elo-angol-nyelvtan-rendszeres-kontrasztiv-grammatika-sok-peldaval-osiris-nyelvkonyvek-2007
Parrott, Martin (2010): Grammar for English language teachers. 2. kiadás. Cambridge: CUP. [print] // (2023) Online kiadás. ISBN 9781009406536. https://doi.org/10.1017/9781009406536
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy megismerteti a hagyományos angol leíró nyelvészet terminológiáját és módszertanát, ezek nyelvpedagógiai vonatkozásait, ill. elmélyíti, megszilárdítja mindezek ismeretét. Ezáltal hozzájárul az olvasás-, írás-, beszéd- és hallottszöveg-értési készség, illetve a recepció, produkció, interakció és a közvetítőkészség fejlesztéséhez felsőfokú (C1), komplex típusú nyelvvizsga szintjének megfelelően, valamint az autonóm nyelvtanulás stratégiáinak készség szintű megismertetéséhez és alkalmazásához. A tudatos nyelvtani készség a tanterv/tananyag kritikus és felelős értékelésére, ill. saját tanítási célok integrálására, a meglévő tantervekhez való hozzáigazítására is felkészít.