Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Anyanyelvi-irodalmi nevelés módszertana: bábjáték
Tárgy kódja: BBLOP07500
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hernádi Mária Judit
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A mesék dramatizálásának, óvodai bábszínpadra alkalmazásának szabályait, a bábszínpadi tervezés, rendezés és előadás kivitelezését megtanítani és begyakoroltatni.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A bábjáték mint színpadi műfaj jellemzői és története. A bábjáték pedagógiája és pszichológiája az óvodáskorú gyermekek fejlődéslélektani sajátosságainak tükrében. A dramatizálás szabályai. A bábjáték tervezésének, rendezésének és előadásának szabályai. Karakterformálás az óvodai bábszínpadon: alapvető beszédtechnikai, képzőművészeti és bábszínészi ismeretek.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Mesék dramatizálása az óvodai bábszínpadra. A bábjáték alkalmazása a különböző óvodai foglalkozásokon, a gyermekek személyiségfejlesztésében, és általában az óvodai életben. Óvodai bábjáték készítése a dramatizálástól a bábok/díszletek kivitelezésén és a próbafolyamaton át a hallgatói csoportban történő, bemutató előadásig. Történet- és karakterformálás a bábszínpadon.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

MÉSZÁROS Vincéné: Óvodai bábjátékok. Tankönyvkiadó, Bp., 1987. ISBN 9631799050

SZÉKELY Andrea: Bábjáték. A világ befogadásának elérhetősége 3. Educatio, Bp., 2009.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

HORVÁTHNÉ KISZELI Terézia: Bábozás: útmutató pedagógusoknak. Tárogató Kiadó, Bp., 1994.

ARANY Erzsébet - KAPOSI László - LÁPOSI Terka - LIPTÁK Ildikó - PERÉNYI Balázs: Módszertani segédlet a bábjáték és a bábkészítés, valamint a dráma és a színjáték tárgyak tanításához. (Szerk. Kaposi László)

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A bábjáték nemcsak az óvodások, hanem a nekik/velük játszó óvónők esetében is fejleszti az empátiát, az azonosulás és a beleérzés képességét, a beszédkészséget, az esztétikai érzéket, az önkifejező- és kommunikációs készséget. A szerepbe lépés és a játéktevékenység jelenléte miatt formálja és gazdagítja a teljes személyiséget, és a pedagógusi attitűdöket is.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt