Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A mesék dramatizálásának, óvodai bábszínpadra alkalmazásának szabályait, a bábszínpadi tervezés, rendezés és előadás kivitelezését megtanítani és begyakoroltatni.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A bábjáték mint színpadi műfaj jellemzői és története. A bábjáték pedagógiája és pszichológiája az óvodáskorú gyermekek fejlődéslélektani sajátosságainak tükrében. A dramatizálás szabályai. A bábjáték tervezésének, rendezésének és előadásának szabályai. Karakterformálás az óvodai bábszínpadon: alapvető beszédtechnikai, képzőművészeti és bábszínészi ismeretek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Mesék dramatizálása az óvodai bábszínpadra. A bábjáték alkalmazása a különböző óvodai foglalkozásokon, a gyermekek személyiségfejlesztésében, és általában az óvodai életben. Óvodai bábjáték készítése a dramatizálástól a bábok/díszletek kivitelezésén és a próbafolyamaton át a hallgatói csoportban történő, bemutató előadásig. Történet- és karakterformálás a bábszínpadon.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
MÉSZÁROS Vincéné: Óvodai bábjátékok. Tankönyvkiadó, Bp., 1987. ISBN 9631799050
SZÉKELY Andrea: Bábjáték. A világ befogadásának elérhetősége 3. Educatio, Bp., 2009.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
HORVÁTHNÉ KISZELI Terézia: Bábozás: útmutató pedagógusoknak. Tárogató Kiadó, Bp., 1994.
ARANY Erzsébet - KAPOSI László - LÁPOSI Terka - LIPTÁK Ildikó - PERÉNYI Balázs: Módszertani segédlet a bábjáték és a bábkészítés, valamint a dráma és a színjáték tárgyak tanításához. (Szerk. Kaposi László)
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A bábjáték nemcsak az óvodások, hanem a nekik/velük játszó óvónők esetében is fejleszti az empátiát, az azonosulás és a beleérzés képességét, a beszédkészséget, az esztétikai érzéket, az önkifejező- és kommunikációs készséget. A szerepbe lépés és a játéktevékenység jelenléte miatt formálja és gazdagítja a teljes személyiséget, és a pedagógusi attitűdöket is.