Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Anyanyelvi-irodalmi nevelés módszertana: nyelvi-kommunikációs nevelés
Tárgy kódja: BBLOP04700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Varga Andrea
Tárgyleírás:

Elsajátítandó ismeretanyag: Az irodalom társművészetei, alkalmazási lehetőségeik kipróbálása. Drámapedagógia az óvodában. Bábjáték. Rajzfilmek, tévécsatornák, számítógéphasználat.

Az irodalmi nevelés szervezeti formái; alapvető módszerei; az érdeklődéskeltés lehetőségei (motiváció, kezdeményezés).

Kialakítandó kompetenciák: Tájékozódás a társművészetekben. Saját érdeklődés irányának megtalálása és elmélyítése. Módszertani jártasság bővítése.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Dankó Ervinné, Irodalmi nevelés az óvodában, Budapest, Okker, 2004. ISBN 963-9228-83-4

Előd Nóra (szerk.), Add tovább! Drámajátékok 6-7 éveseknek, Veszprém, Candy Kiadó, 1994. ISBN 963-85259-1-6

Gabnai Katalin, Drámajátékok, Budapest, Tankönyvkiadó, 1993. ISBN 963-18-1949-3

Horváthné Kiszeli Terézia, Bábozás. útmutató pedagógusoknak, Budapest, Tárogató, 1994. ISBN 963-8491-45-0

Ranschburg Jenő, Áldás vagy átok? Gyerekek a képernyő előtt, Budapest, Saxum, 2006. ISBN 963-7168-71-0

Ajánlott irodalom:

Gőbel Orsolya, A fantázia tengerén – Varázsjátékok, Budapest, L’Harmattan, 2010. ISBN 978-963-9683-69-3

Mészáros Vincéné, Óvodai bábjátékok, Budapest, Tankönyvkiadó, 1987. ISBN 963-17-9905-0

Péter Etelka, A drámapedagógia a szóbeli kifejezőkészség fejlesztésében, In: Módszertani Közlemények, 1994. 34. évf. 2. sz. p. 89–92.

Székely Andrea, Bábjáték. A világ befogadásának elérhetősége 3., Budapest, Educatio, 2009.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.

Ismeri az óvodai nevelés szakterületének alapvető dokumentumait, tisztában van az óvodai nevelés általános céljaival, feladataival, a tevékenységi formák tartalmaival és ezek összefüggéseivel.

Alapvető ismeretei vannak a 3–7 éves gyermek érési-fejlődési folyamatának pszichológiai, biológiai tényezőiről, jellemzőiről, törvényszerűségeiről és a gyermeki tanulás sajátosságairól. Tisztában van a koragyermekkor mint az egyéni életutat megalapozó fejlődési szakasz jelentőségével, a személyiség kibontakoztatásában és az élethosszig tartó tanulásban betöltött szerepével, továbbá a fejlődést és hátránykompenzálást támogató eljárásokkal.

Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

A 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőinek és egyéni sajátosságainak ismeretében meghatározza és kiválasztja a megfelelő nevelési, fejlesztési célokat, feladatokat és tartalmakat, képes a pedagógiai folyamat differenciált irányítására-facilitálására, elemzésére és értékelésére.

Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

Felelősséget vállal a gyermekek nemzeti identitásának alakításában és erősítésében.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.

Szakmai együttműködések kialakításában és fenntartásában felelősséggel működik közre.

Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt