Tantárgy adatlapja
Az előadás mélységében ismerteti a késő-antik és középkori arab történelem eseményeit és az azokat alakító társadalmi, gazdasági, politikai tényezőket, valamint kitér ezek régészeti anyagra gyakorolt hatására is. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Goldziher Ignác: Az Iszlám az omajjádok bukásáig. in: Nagy Képes Világtörténet IV. Franklin-Társulat & Révai Testvérek, Budapest 1905. (pp. 581-678) ISBN nincs Bernard G. Weiss & Arnold H. Green: Az arabok rövid története. Kőrösi Csoma Társaság, Budapest 2009 (pp. 13-226) ISBN 9789638378316 Farhad Daftary: Aszaszin legendák. Az iszmá’iliták mítoszai. Osiris Kiadó, Budapest 2000. (pp. 21-51) ISBN 9633797780 Simon Róbert: A Korán világa. Helikon, Budapest 1987. (pp. 421-445) ISBN 96320783062 Valentina A. Grasso: Pre-Islamic Arabia: Societies, Politics, Cults and Identities during Late Antiquity. Cambridge University Press, Cambridge 2023. (pp. 33-69) ISBN 978-1-009-25296-6 ajánlott: Hugh Kennedy: The Prophet and the Age of the Caliphates. Routledge, London 2004. (419 ps.) ISBN 13: 9780582405257 Hugh Kennedy: Muslim Spain and Portugal. Longman, London 1996. (pp. 63-304) ISBN 0582 495156 R. Stephen Humphreys: Islamic History. A Framework for Enquiry. Princeton University Press, Princeton Claude Cahen: Az Iszlám a kezdetektől az Oszmán birodalom létrejöttéig. Gondolat, Budapest 1989. (402 ps.) ISBN 9632822463 1991. (401 ps.) ISBN 1850433607 Stephen Humphreys: From Saladin to the Mongols: The Ayyubids of Damascus 1193-1260. State University of New York Press, Albany 1977. (504 ps.) ISBN 0873952634 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - az adott régió történelmének és kultúrájának ismerete b) képességei - összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése - a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete |