Tantárgy adatlapja
A tárgy célja a korai magyar történetre vonatkozó
elméleti ismeretek közlése. Ezen belül hangsúlyos a források ismertetése, a
tankönyvekben tényként megjelenő kérdések körüli fontosabb viták bemutatása,
az állam működésének taglalása, a magyarországi politikai gondolkodás és
eszmék története. A kurzus részletezve az alábbi témák köré szerveződik: 1. Az
államalapítás előzményei: a honfoglalás és kalandozások korának magyar
társadalma 2. Az
államalapítás: István király és műve 3. Trónharcok
és az állam megszilárdulása: Orseoló Pétertől Szent Lászlóig 4. Szent
László és Kálmán kora: a 11. század végének társadalmi és politikai viszonyai 5. A
virágkor: a 12. századi Magyarország 6. Az
archaikus állam utolsó évtizedei: III. Béla és Imre királyok uralkodása 7. Az
archaikus állam működése: kormányzat és írásbeliség 8. A
földcsuszamlás: II. András új berendezkedése és az Aranybulla 9. IV.
Béla konzervatív fordulata: a tatárjárás és újjáépítés 10. IV.
László korának története 11. A
korai rendiség: III. András kora 12. Bárók,
familiárisok, nemesi megye, országgyűlés: a 13. század végi állam kormányzata 13. Társadalom,
település, etnikum az Árpád-korban 14. Az
Árpád-kor műveltsége 15. Az
egyház szerepe |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Almási Tibor: A
tizenharmadik század története Hn. 2000. (Magyar Századok) Bollók János: Szent László
korának magyar értelmisége. Vigilia 65 (2000) Kristó Gyula: Magyarország
története 895-1301. Bp. 1998. (Osiris Tankönyvek) Kristó Gyula-Makk Ferenc:
Árpád-házi uralkodók. Budapest, 1988. Szűcs Jenő: Az utolsó
Árpádok. (História Könyvtár, Monográfiák 1.) Bp. 1993. Zsoldos Attila: Az Árpádok
és alattvalóik. (Magyarország története 1301-ig). (Történelmi Kézikönyvtár).
Debrecen 1997. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - A
hallgató a tárgyra vonatkozó speciális történeti ismereteket sajátít el. b)
képességei - A
hallgató képessé válik a gazdaság- és társadalomtörténeti fogalmak
beillesztésére egy adott korszak történeti kontextusába. |