Tantárgy adatlapja
A tantárgy megismertet az atipikus fejlődés fogalmával, az atipikus megismerés és fejlődés átfogó modelljeivel. Bemutatja a tipikus fejlődésmenethez képest definiált atipikus fejlődés eltérő formáit, megjelenésük okait, kialakulásuk folyamatát. Foglalkozik többek között a tanulási- és viselkedészavarokkal, a neurológiai alapú teljesítményzavarokkal, kontrollzavarokkal, az autizmus spektrumzavarral, illetve a tehetségfejlődéssel. Megismertet azokkal a nevelési elvekkel, módszerekkel, tanulásszervezési formákkal, tevékenységekkel, amelyekkel az atipikus fejlődésű gyermek fejlődését, tanulását megalapozza, támogatja. Hangsúlyt fektet a szükségletekhez igazodó tanulási környezet kialakításának és a megfelelő tanítási módszerek megválasztásának, alkalmazásának elsajátítására. Foglalkozik a képességfejlődési profil és a szükségletekhez igazodó egyéni fejlesztés kialakításával. Megismertet az atipikus fejlődésmenetű gyermekekkel foglalkozó szakemberek teamben való együttműködésének lehetőségével, módszereivel, a szülőkkel való együttműködés és kommunikáció mikéntjével. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező szakirodalom Kiss Szabolcs (2005): Elmeolvasás. Budapest, Új mandátum könyvkiadó, pp. 9-75. Gyarmathy Éva (2017) Neurológiai harmónia és diverzitás a digitális korszakban. A tanulási zavarok iskolai kérdései. Új Pedagógiai Szemle, 67. évf. 9-10. szám. 5-20. Ettrich, C, Monika Murphy, Witt, M (2014) A hiperaktív, figyelemhiányos gyerek – Segítség az ADHD megértéséhez és kezeléséhez. Móra Könyvkiadó, Budapest. Ajánlott szakirodalom Bartók Erika, Kazal Kolos: Diszlexia otthon (Varázsbetű Programfejlesztő Műhely, 2008) Faludy A. – Faludy T.: És szertefoszlik a homály – Egy diszlexiás kisfiú sikertörténete (Íbisz Könyvkiadó, 1996) Gyarmathy É. (2007) Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. Lélekben Otthon Kiadó, Budapest. Gyarmathy É. (2009) Neurológiai eredetű teljesítményzavarok. In. (Szerk) Kiss Sz. Az iskolai beilleszkedés problémák felismerése, h4venciója és terápiája. Kolozsvári Egyetem Kiadó. 45-56. Gyarmathy É. (2012) Diszlexia a digitális korszakban. Műszaki Kiadó, Budapest. Gyarmathy Éva (2018) A nyelvi fejlődés nehézségei és a diszlexia. Gyermeknevelés, 6. 3. sz. 77–82. Karin Elke Krüll: A diszkalkuliás (számolás gyenge) gyerekek (Akkord Kiadó, 2000) Kontráné Hegybíró Edit, Dóczi-Vámos Gabriella, Kálmos Borbála : Diszlexiával ?angolul. Akadémiai Kiadó, 2016. Ettrich, C, Monika Murphy, Witt, M (2014) A hiperaktív, figyelemhiányos gyerek – Segítség az ADHD megértéséhez és kezeléséhez. Móra Könyvkiadó, Budapest. Gyarmathy Éva (2002) A hiperaktivitás kezelése. Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam. 84-89. Gyarmathy É. (2013) Tehetséges gyermekek. Lásd mint egészt. A Kognitív profil teszt és a kisgyerekek vizsgálata. In: Dobolán K. (2013) (szerk.) Kisgyerekek nagy problémák. Raabe Kiadó, Budapest. Gyarmathy Éva (2017) A tehetség érdem és lehetőség oldala. KRE Pszichológia Intézete, Psychologia Hungarica V/1. 1–19. Kosztolányi Gy. (2010) A gyermekfejlődés epigenetikája. Magyar Tudomány, 171. évf. 9. sz. 1083-1089. Vigotszkij, L. Sz. (1967) Gondolkodás és beszéd. Akadémiai Kiadó, Budapest. Zsolnai A., Kasik L. (2010) A szociális kompetencia fejlesztésének elméleti és gyakorlati alapjai. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Gyarmathy Éva, Fűzy Beatrix (2016) Felzárkóztatás és tehetséggondozás. Óbudai Egyetem, Typotop, Budapest. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi. Tájékozott szakmájához kapcsolódó kompetenciákról, s egy munkavállalóval szembeni elvárások lehetőségeiről. Átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri az oktatási rendszerek fejlesztésének európai és világtendenciáit szakterülete és a hozzá kapcsolódó egyéb ágazati ellátó rendszerek működésének szabályozását és összefüggéseit. Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi. b) képességei Elemzéseiben alkalmazza a multi- és interkulturális szemlélet összefüggéseit, ezeket kezdeményezően hasznosítja munkájában. Képes gyakorlati implementációs javaslatokat megfogalmazni.Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni. A tanulás sajátosságainak ismerete alapján képes az adott életkori sajátosságok figyelembevételével megfelelő képzési feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási utak megtervezésének segítésére. c) attitűdje Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt. Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi. Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt. d) autonómiája és felelőssége Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait. Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre. |