Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Autista tanulók pedagógiai fejlesztése
Tárgy kódja: BBNGY11200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Törő Krisztina
Tárgyleírás:

 

Az autizmus spektrum zavar korszerű értelmezése, tipikus nehézségek és erősségek, tények és tévhitek az autizmusról. Biológiai háttér, legfőbb elméletek. Korszerű diagnosztikai ismeretek, jogi és szakmai dokumentumok ismerete. Az autizmus magyarországi ellátó rendszere, szolgáltatások és szolgáltatók. Család és társadalmi környezet. Fejlesztési lehetőségek, színterek, eszközök különböző életkorokban. Személyre szabott állapotmegismerés, tervezés.

Autizmus: speciális szükségletek a nevelés és oktatás terén, általános alapelvek és módszertan.

Az integrált óvodai és iskolai nevelés személyi és tárgyi feltételei, a protetikus környezet és kialakításának alapjai.

A nyelv egyszerűsítése, „autizmusbarát” intézményi és intézményen kívüli programok. Kommunikáció fejlesztése autizmus spektrum zavarokban. Tanulási és gondolkodási képességek fejlesztése autizmus spektrum zavarokban. Viselkedési problémák megelőzése és fejlesztése, az önállóság fejlesztése. Társas képességek fejlesztése. „Autizmusbarát” környezet, Iskolai környezet és tananyag adaptálása.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Cseri Csilla, Zsarkó Beáta (2018): Módszertani segédanyag autizmus spektrum zavarral küzdő gyermekek iskolai megsegítéséhez. Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, Szeged. ISBN 9786158114233

Rácz Zsuzsanna (2011): Akadálymentes környezet. Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása. Educatio Kft.

http://mek.oszk.hu/15900/15968/15968.pdf

Nothbohm, Ellen & Zysk, Veronica (2016): Ezeregy nagyszerű ötlet autizmussal élő vagy Asperger-szindrómás gyerekek neveléséhez és tanításához. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630597104

Rácz Zsuzsanna (2011): Modellprogram az autizmussal élő gyerekek óvodai integrációjának elősegítéséhez. Educatio Kft., Budapest.

http://www.educatio.hu/bin/content/tamop311/download/tamop_311/kiadvanyok/SNI/modellprogram.pdf

Óvodai program autizmussal élő gyermekeket nevelő óvodák számára. (2007). Autizmus Alapítvány, Budapest.

https://auti.hu/images/stories/ovodai-program-autizmussal-elo-gyermekeket-nevelo-ovodak-szamara-aa.pdf

Ajánlott irodalom:

Bognár Virág (2010, szerk.): Láthatatlanok. Autista emberek a társadalomban. Scolar Kiadó, Budapest. ISBN 9789632442303

Grandin, Temple és Scariano, M. Margaret (2004): Segítség! Autizmus! Kapocs Kiadó, Budapest. ISBN 96377218-8

Joliffe, Therese, Landsdown, Richard és Robinson, Clive (1997): Egy személyes beszámoló. Kapocs Kiadó, Budapest. ISBN 9637723110

Gosztonyi Nóra - Őszi Tamásné (2007): Útmutató autizmussal élő gyermekek, tanulók együttneveléséhez. Sulinova, Budapest.

http://www.sulinovadatbank.hu/letoltes.php?d_id=14897

Gosztonyi Nóra - Szaffner Éva (2008): Sérülésspecifikus eszköztár autizmussal élő gyermekek, tanulók együttneveléséhez. Educatio, Budapest.

https://www.kooperativ.hu/idegen_nyelv/sni-tanari-segedanyagok/sni-eszkozok/eszkoz_autista.pdf

Havasi Ágnes(é.n.): Vizuális segítség autizmussal élő személyek kommunikációjának fejlesztésében. Fogyatékosok Esélye Közalapítvány, Budapest. ISBN 9638640537

https://mek.oszk.hu/10600/10681/10681.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Korszerűen meghatározza az autizmus spektrum zavar fogalmát, tüneteit.

Alapvető ismeretekkel rendelkezik az autizmus spektrum zavar etiológiájáról.

Alapvető ismeretekkel rendelkezik az egyenlő esélyű hozzáférés, akadálymentesítés autizmus spektrum zavarokkal kapcsolatos vonatkozásairól.

Felsorolja az autizmusban érintett gyermekek inklúziójának, integrációjának fajtáit és feltételeit.

Tisztában van az akadálymentes, „autizmusbarát” környezet ismérveivel.

Gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a protetikus környezet kialakításával és a kihívást jelentő viselkedések kezelésével kapcsolatosan.

Ismerteti a napi tevékenységek megtervezésének, szervezésének módszertanát

Gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a szociális megértést és a kölcsönös kommunikációt támogató vizuális stratégiákról.

b) képességei

Megszervezi az autizmusban érintett gyermek együttnevelésének környezeti feltételeit

A gyakorlatban és egyéni munkája során is alkalmazza az autizmus spektrum zavarokkal és az inklúzióval kapcsolatos tudását

Képes az autizmusban érintett gyermek tanórai és tanórán kívüli megsegítésére, a szakemberekkel és szülőkkel történő együttműködésre.

Elkészíti az autizmus spektrum zavarral élő gyermek együttneveléséhez szükséges protetikus környezet elemeit.

A szakirodalmat értelmezi, és azokat a kurzushoz kapcsolódó munka során hatékonyan használja. Képes szakmájához és az autizmusban érintett gyermekekhez kapcsolódó kreatív gondolkodásra és ötletelésre

Képes nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni.

c) attitűdje

Törekszik a fogyatékkal élő személyek elfogadására.

Értékként tekint a sokszínűségre.

Befogadja a csoportjába/osztályába járó autizmusban érintett gyermeket

Magára nézve kötelezőnek tartja a nevelés-oktatás egyéni szükségletekhez való igazítását Képviseli a differenciált nevelés-oktatás eszméjét

Nyitott az autizmus spektrum zavarokhoz kapcsolódó gyakorlatok befogadására.

Önismeret, önreflektivitás, önelfogadás fejlesztésére való törekvés jellemzi.

d) autonómiája és felelőssége

Elkötelezett az autizmussal élő személyek jogainak érvényesüléséért.

Autizmus spektrum zavarokhoz kötődő ismeretei tükrében hoz döntéseket, ezekért felelősséget vállal.

Alkalmas az önellenőrzésre és a hibák önálló javítására.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BANP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt