Tantárgy adatlapja
Az autizmus spektrum zavar korszerű értelmezése, tipikus nehézségek és erősségek, tények és tévhitek az autizmusról. Biológiai háttér, legfőbb elméletek. Korszerű diagnosztikai ismeretek, jogi és szakmai dokumentumok ismerete. Az autizmus magyarországi ellátó rendszere, szolgáltatások és szolgáltatók. Család és társadalmi környezet. Fejlesztési lehetőségek, színterek, eszközök különböző életkorokban. Személyre szabott állapotmegismerés, tervezés.
Autizmus: speciális szükségletek a nevelés és oktatás terén, általános alapelvek és módszertan.
Az integrált óvodai és iskolai nevelés személyi és tárgyi feltételei, a protetikus környezet és kialakításának alapjai.
A nyelv egyszerűsítése, „autizmusbarát” intézményi és intézményen kívüli programok. Kommunikáció fejlesztése autizmus spektrum zavarokban. Tanulási és gondolkodási képességek fejlesztése autizmus spektrum zavarokban. Viselkedési problémák megelőzése és fejlesztése, az önállóság fejlesztése. Társas képességek fejlesztése. „Autizmusbarát” környezet, Iskolai környezet és tananyag adaptálása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Cseri Csilla, Zsarkó Beáta (2018): Módszertani segédanyag autizmus spektrum zavarral küzdő gyermekek iskolai megsegítéséhez. Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat, Szeged. ISBN 9786158114233
Rácz Zsuzsanna (2011): Akadálymentes környezet. Autizmussal élő gyermekek vizuális támogatása. Educatio Kft.
http://mek.oszk.hu/15900/15968/15968.pdf
Nothbohm, Ellen & Zysk, Veronica (2016): Ezeregy nagyszerű ötlet autizmussal élő vagy Asperger-szindrómás gyerekek neveléséhez és tanításához. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630597104
Rácz Zsuzsanna (2011): Modellprogram az autizmussal élő gyerekek óvodai integrációjának elősegítéséhez. Educatio Kft., Budapest.
http://www.educatio.hu/bin/content/tamop311/download/tamop_311/kiadvanyok/SNI/modellprogram.pdf
Óvodai program autizmussal élő gyermekeket nevelő óvodák számára. (2007). Autizmus Alapítvány, Budapest.
https://auti.hu/images/stories/ovodai-program-autizmussal-elo-gyermekeket-nevelo-ovodak-szamara-aa.pdf
Ajánlott irodalom:
Bognár Virág (2010, szerk.): Láthatatlanok. Autista emberek a társadalomban. Scolar Kiadó, Budapest. ISBN 9789632442303
Grandin, Temple és Scariano, M. Margaret (2004): Segítség! Autizmus! Kapocs Kiadó, Budapest. ISBN 96377218-8
Joliffe, Therese, Landsdown, Richard és Robinson, Clive (1997): Egy személyes beszámoló. Kapocs Kiadó, Budapest. ISBN 9637723110
Gosztonyi Nóra - Őszi Tamásné (2007): Útmutató autizmussal élő gyermekek, tanulók együttneveléséhez. Sulinova, Budapest.
http://www.sulinovadatbank.hu/letoltes.php?d_id=14897
Gosztonyi Nóra - Szaffner Éva (2008): Sérülésspecifikus eszköztár autizmussal élő gyermekek, tanulók együttneveléséhez. Educatio, Budapest.
https://www.kooperativ.hu/idegen_nyelv/sni-tanari-segedanyagok/sni-eszkozok/eszkoz_autista.pdf
Havasi Ágnes(é.n.): Vizuális segítség autizmussal élő személyek kommunikációjának fejlesztésében. Fogyatékosok Esélye Közalapítvány, Budapest. ISBN 9638640537
https://mek.oszk.hu/10600/10681/10681.pdf
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Korszerűen meghatározza az autizmus spektrum zavar fogalmát, tüneteit.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik az autizmus spektrum zavar etiológiájáról.
Alapvető ismeretekkel rendelkezik az egyenlő esélyű hozzáférés, akadálymentesítés autizmus spektrum zavarokkal kapcsolatos vonatkozásairól.
Felsorolja az autizmusban érintett gyermekek inklúziójának, integrációjának fajtáit és feltételeit.
Tisztában van az akadálymentes, „autizmusbarát” környezet ismérveivel.
Gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a protetikus környezet kialakításával és a kihívást jelentő viselkedések kezelésével kapcsolatosan.
Ismerteti a napi tevékenységek megtervezésének, szervezésének módszertanát
Gyakorlati ismeretekkel rendelkezik a szociális megértést és a kölcsönös kommunikációt támogató vizuális stratégiákról.
b) képességei
Megszervezi az autizmusban érintett gyermek együttnevelésének környezeti feltételeit
A gyakorlatban és egyéni munkája során is alkalmazza az autizmus spektrum zavarokkal és az inklúzióval kapcsolatos tudását
Képes az autizmusban érintett gyermek tanórai és tanórán kívüli megsegítésére, a szakemberekkel és szülőkkel történő együttműködésre.
Elkészíti az autizmus spektrum zavarral élő gyermek együttneveléséhez szükséges protetikus környezet elemeit.
A szakirodalmat értelmezi, és azokat a kurzushoz kapcsolódó munka során hatékonyan használja. Képes szakmájához és az autizmusban érintett gyermekekhez kapcsolódó kreatív gondolkodásra és ötletelésre
Képes nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni.
c) attitűdje
Törekszik a fogyatékkal élő személyek elfogadására.
Értékként tekint a sokszínűségre.
Befogadja a csoportjába/osztályába járó autizmusban érintett gyermeket
Magára nézve kötelezőnek tartja a nevelés-oktatás egyéni szükségletekhez való igazítását Képviseli a differenciált nevelés-oktatás eszméjét
Nyitott az autizmus spektrum zavarokhoz kapcsolódó gyakorlatok befogadására.
Önismeret, önreflektivitás, önelfogadás fejlesztésére való törekvés jellemzi.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezett az autizmussal élő személyek jogainak érvényesüléséért.
Autizmus spektrum zavarokhoz kötődő ismeretei tükrében hoz döntéseket, ezekért felelősséget vállal.
Alkalmas az önellenőrzésre és a hibák önálló javítására.