Tantárgy adatlapja
Az autizmus spektrummal összefüggő atipikus viselkedési minták jelentősége, korlátozó mivolta csak a környezettel való összefüggésben értelmezhető és vizsgálható. Különösen nagy jelentőségű ezért, hogy megvizsgáljuk, hogy a szűkebb és tágabb környezetben milyen módon nyilvánulhat meg az atipikus (autizmussal összefüggő) és tipikus/többségi működés ütközése, egymásra hatása. A tantárgy részletesen tárgyalja az autista emberek helyzetét továbbá az egyén és közösség kölcsönhatását a különböző, életkori szakaszonként is eltérő jelentőségű közösségekben és a nagy ellátó- és szolgáltatórendszerekben (oktatás-nevelés, egészségügy, szociális ellátás, munkahely, szabadidős helyzetek stb.). Hangsúlyt fektet az érzelmi fejlődésben és biztonságban meghatározó szerepet játszó családok helyzetére és a családi dinamika jellemzőire. Tárgyalja a biztonság, krízis és trauma fogalmait és összefüggéseit.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
LIZ PELLICANO, SVEN BÖLTE, AUBYN STAHMER (2018): Az oktatási inklúzió jelenlegi illúziója In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
DAMIAN MILTON: A kettős empátia problémája In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
JOAN SCOTT LOVE: Hogyan változtatja meg az autista gyermekek életét az autizmus-barát környezet? In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
Ajánlott irodalom:
MICHELLE McCARTHY (2016): Honnan tudjuk, amit tudunk az értelmi fogyatékos és autista felnőttek elleni abúzusról? Budapest, FSZK, 2015.
Zaklatás, tájékoztató autizmussal élő fiatalok számára. Budapest, NAS FSZK, 2015.
ABIGAIL CROYDON, ANNA REMINGTON, LORCAN KENNY, LIZ PELLICANO: Szatellit osztályok: egy ígéretes modell autista gyermekek és fiatalok oktatásában. Budapest, FSZK, 2019. ISBN 9786158144704
ŐSZI TAMÁSNÉ, SIMÓ JUDIT, VÍGH KATALIN: Autizmus - belépés a felnőttkorba. Protokoll az átmenet támogatásához. Budapest, NFSZK, 2020.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri az autizmussal összefüggő kihívásokat, azok okait és egymásra ható tényezőit, amelyek a különböző közösségi helyzetekben jelentkeznek. Érti az illeszkedési és alkalmazkodási nehézségek okait, az egyes szereplők helyzetét, felelősségét. Ismeri és érti az autista gyereket nevelő, autista személyt gondozó családok helyzetét, nehézségeit, elakadásait, sajátos családi dinamikai mintázatát. Ismeri a biztonság, krízis, trauma fogalmait, érti ezek összefüggéseit az autizmusban való érintettséggel és a környezeti hatásokkal.
b) képesség
Elméleti tudására támaszkodva képes meglátni az összefüggéseket az autista személy és a környezete vonatkozásában megjelenő kihívásokban, képes átlátni és elemezni a környezet hatását és a változás szükségességének indokait.
c) attitűd
Szemlélete változik a egyénre fókuszáló problémaorientált nézőpontból az összefüggéseket és kölcsönhatásokat vizsgáló nézőpont irányába. Nyitott a befogadó társadalom és közösségi felelősségvállalás szemléletére. Mélyebb megértése támogatja a nézőpontváltásban és az autista emberek felé irányuló empátiában.
d) autonómia és felelősség
Tudatosan képes saját és környezete nézőpontját, szemléletét formálni. Látja a saját szerepét az autista ember szűkebb és tágabb környezetének nyújtható támogatásban. Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.