Tantárgy adatlapja
Az autizmussal összefüggésbe hozható kognitív folyamatok eltéréseinek, sajátosságainak ismerete nélkülözhetetlen, egyfajta kulcs az autista emberek gondolkodási és tanulási stílusának megismerésében és viselkedésük értelmezésében, így a megerősítő és személyre szabott támogatásukban is. A tantárgy az „Autizmus spektrum zavar és atipikus kognitív működés I.” c. tantárgyra építve tárgyalja tovább az autista emberek gondolkodására, információfeldolgozására és más kognitív folyamataira vonatkozó bizonyított és további bizonyításra váró elméletek felvetéseit. Fókuszál a kognitív működési modellek integrációjára, alkalmazhatóságukra a szociális interakciók és a kommunikáció, a rugalmatlanabb gondolkodás és viselkedés és a szenzoros ingerfeldolgozás eltéréseinek értelmezésében. Kitér a további kognitív funkciók, pl. figyelem, emlékezet jellemzőire, továbbá az eltérő kognitív folyamatok fejlődésre, életkori változásokra való hatására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
UTA FRITH: Autizmus – Rövid bevezetés. Budapest, FSZK, 2015.
SUE FLETCHER WATSON, FRANCESCA HAPPÉ: Új bevezetés a pszichológiai elméletekbe és vitákba. Budapest, NFSZK, 2020., 9-10. fejezet p 156-185.
Ajánlott irodalom:
PETER VERMEULEN: Az autizmus mint kontextusvakság. Budapest, Geobook, 2014., ISBN 9786155015236
DAMIAN MILTON: A kettős empátia problémája In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
BARRY M. PRIZANT: Egyedien emberi - Autizmus más megközelítésben. Budapest, Hórusz Kiadó, 2023. ISBN 9786156115737
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Elsajátította az autizmus spektrum zavarral összefüggésbe hozható kognícióra vonatkozó további elméletek alapvetéseit és alapfogalmait. Átlátja a kognitív működési modellek korlátait és alkalmazhatóságát. Áttekintéssel rendelkezik a kognitív működések elméleti kereteiről továbbá arról, hogy ezek ismerete milyen módon segíti a viselkedés mögött meghúzódó okok megértését.
b) képesség
A szerzett elméleti ismereteket képes az adott autista gyermek vagy felnőtt vonatkozásában, viselkedésének értelmezésében alkalmazni. Képes adott viselkedési mintázatokat a kontextusnak megfelelően, az autista ember nézőpontjából érteni, értelmezni. Tudását képes adaptált formában és a szükséges mélységben átadni másoknak, például a szakterületén dolgozó munkatársainak, az autista embernek és családtagjainak.
c) attitűd
Nyitott a változó, fejlődő tudás befogadására. Mélyebb megértése támogatja a nézőpontváltásban és az autista emberek felé irányuló empátiában.
d) autonómia és felelősség
Tudatosan képes saját és környezete nézőpontját, szemléletét formálni. Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.