Tantárgy adatlapja
Az autizmus egyénenként és a fejlődés során is változó, rendkívül heterogén megjelenési képe (viselkedés) mögött az agy eltérő működése, a tipikustól eltérő kognitív folyamatok állnak. A kogníció eltéréseinek, sajátosságainak ismerete nélkülözhetetlen, egyfajta kulcs az autista emberek gondolkodásának, tanulási stílusának megismerésében és viselkedésük értelmezésében, így a megerősítő és személyre szabott támogatásukban is. A kognitív pszichológia tudománya évtizedek óta foglalkozik az eltérő kognitív működések feltárásával, megismerésével, ugyanakkor ez a megismerés korántsem tekinthető lezártnak. A tantárgy részletesen tárgyalja az autista emberek gondolkodására, információfeldolgozására és más kognitív folyamataira vonatkozó bizonyított és további bizonyításra váró, illetve kérdéseket felvető elméleteket. Fókuszál az autizmussal összefüggésbe hozható kognitív eltérések alapmodelljeire (naiv tudatelmélet, végrehajtó működések, centrális koherencia), tárgyalja a további különböző információ-feldolgozási és fejlődési modelleket, szociális modelleket és az egyes kognitív modellek kapcsolódásait, hangsúlyosan kitérve a sokszínű viselkedési mintázat és feltárható kognitív folyamatok összefüggéseire.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
SUE FLETCHER WATSON, FRANCESCA HAPPÉ: Új bevezetés a pszichológiai elméletekbe és vitákba. Budapest, NFSZK, 2020. 5-8. fejezet p 86-153. ISBN 9786158159777
UTA FRITH: Autizmus – Rövid bevezetés. Budapest, FSZK, 2015.
Ajánlott irodalom:
PETER VERMEULEN: Az autizmus mint kontextusvakság Budapest, Geobook 2014. ISBN 9786155015236
SUE FLETCHER WATSON, GEOFFREY BIRD: Autizmus és empátia: mi a valódi kapcsolat? In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
FERGUS MURRAY: Én és a monotrop figyelem: egy egységes autizmus elmélet In: Kitekintés autizmus témában. NFSZK, 2020.
GYARMATHY ÉVA: Az autizmus és a tehetség kapcsolata neuropszichológiai megközelítésben. Magyar Pszichológiai Szemle 78 (2023) 3 437-457. ISSN 0025-0279
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Elsajátította az autizmus spektrum zavarral összefüggésbe hozható kognícióra vonatkozó alapvető elméleteket, azok alapvetéseit és alapfogalmait. Áttekintéssel rendelkezik a kognitív működések alapmodelljeiről és a különböző információfeldolgozási és fejlődési modellekről, átlátja ezek összefüggéseit és hatását az autista emberek fejlődésére és viselkedésére.
b) képesség
A szerzett elméleti ismereteket képes az adott autista gyermek vagy felnőtt vonatkozásában, viselkedésének értelmezésében alkalmazni. Mélyebb megértéssel rendelkezik az „autista” látásmód hátteréről. Tudását képes adaptált formában és a szükséges mélységben átadni másoknak, például a szakterületén dolgozó munkatársainak, az autista embernek és családtagjainak.
c) attitűd
Nyitott a változó, fejlődő tudás befogadására. Mélyebb megértése támogatja a nézőpontváltásban és az autista emberek felé irányuló empátiában.
d) autonómia és felelősség
Tudatosan képes saját és környezete nézőpontját, szemléletét formálni. Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.