Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus áttekintést ad az áldozattá válás krízisével való megküzdés támogatási eszközeiről és intervenciós módszereiről. A képzésen résztvevők megismerhetik és elsajátíthatják azokat a módszereket és technikákat, amelyek segítenek az áldozatoknak a traumáik feldolgozásában és az életük sikeres újrakezdésében. A képzés lehetőséget biztosít arra, hogy a képzésen résztvevők megértsék, szakmai rendszerbe foglalják és alkalmazzák az áldozati krízissel való megküzdésben fontos támogatási eszközöket és intervenciós módszereket.
Főbb témakörök:
Az áldozati krízissel való megküzdés támogatási eszközei:
Krízisintervenció alapelvei és módszerei
Érzelmi és pszichológiai támogatás technikái
Együttérzés alapú kommunikációs készségek fejlesztése
Biztonságos környezet biztosítása és a traumahealing lehetőségei
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kiss, E. Cs. (2015). Protektív személyiségfaktorok. In: Kiss E. Cs., Sz. Makó H. (szerk.) Gyász, krízis, trauma és a megküzdés lélektana. Pécs: Pro Pannonia Kiadói Alapítvány, 338-351.
Hajduska, M. (2008): Krízislélektan. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Megküzdési stratégiák. 25-27.
Oláh A. (2005). Érzelmek, megküzdés és optimális élmény. Belső világunk megismerésének módszerei. Budapest: Trefort Kiadó.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése.
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása
b) képességei
A pszichés krízisek kezelésének gyakorlati szinten történő hatékony alkalmazása.
A bűncselekmények áldozatai pszichés támogatásának elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
Figyelmet fordít önismeretének fejlesztésére.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.