Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus fókusza, hogy áttekintést nyújtson az áldozattá válás pszichológiai kríziséről, különös tekintettel az életkori, a kulturális és vallási sajátosságokra és az ezzel járó különböző kihívásokra. Az interaktív elméleti megközelítés segítségével a résztvevők megismerhetik és megérthetik az áldozati lét különböző formáinak pszichológiai hatásait, valamint az ezekkel járó krízishelyzetek jellemzőit. A kurzus lehetőséget nyújt arra, hogy a résztvevők hatékonyan reagáljanak az áldozattá válás különböző formáira és az ezekből fakadó pszichés krízisekre, és különböző intervenciós módszerekkel támogassák az áldozatokat az élethelyzetük kezelésében és életük sikeres újrakezdésében.
Főbb témakörök:
Az áldozattá válás pszichológiai krízise életkori sajátosságokkal (interaktív elmélet):
Bántalmazás, zaklatás, erőszak (kapcsolati, munkahelyi, interneten történő, iskolai stb.)
Más bűncselekmények áldozatai (rablás, lopás, garázdaság stb.)
Emberkereskedelem (prostitúcióra kényszerítés, csicskáztatás stb.)
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Sebestyén, Á (2020) Az emberkereskedelem pszichológiai mozgatórugói. Budapest: Traumaközpont Kft. https://traumakozpont.hu/wp-content/uploads/2020/08/az-emberkereskedelem-pszichologiai-mozgatorugoi.pdf
Ley, J, D. (2020) The Victim Personality. Psychology Today. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/women-who-stray/202012/the-victim-personality
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A pszichológiai krízisek összefüggéseinek átlátása.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása
b) képességei
A krízisben lévő személyek diagnosztikai felmérésének képessége.
A bűncselekmények áldozatai pszichés támogatásának elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Az önreflexív témák elsajátítása után az áldozattal, túlélővel való együttérzés képességének növelése.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Szakmai felelősségét szem előtt tartva végzi munkáját.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméle