Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
E tárgy célja az angoltanár-szakos hallgatók idegennyelv-mérési és értékelési tudásának és tudatosságának (assessment literacy) fejlesztése, a kis tétű, osztálytermi és a nagy tétű, nyelvvizsga-rendszerű mérés/értékelés területén egyaránt (az előbbi hangsúlyozásával).
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az idegennyelvi mérés és értékelés alapelveinek áttekintése, gyakorlati feladatokba ágyazva
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Konkrét mérési és értékelési eszközök használatát, tervezését és kivitelezését is áttekintjük (szóbeli és írásbeli tanári javítási technikák, a Közös Európai Referenciakeret készségszintű használata feladatokon keresztül, ön- és társjavítási technikák, tesztfejlesztési és tesztértékelési módszerek, stb.). Közösen értékelünk néhány írásbeli és szóbeli vizsgaszöveget, megismerkedünk néhány hazai nyelvvizsgarendszerrel, és feladatokat készítünk a vizsgafelkészítés számára. A résztvevők mindegyike hoz egy-egy nyelvi tesztet, melyet közösen fejlesztünk tovább. A kurzust fókuszcsoportos megbeszélés indítja és zárja.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. – részletek
Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment: Companion volume with new descriptors. Strasbourg: Council of Europe. – részletek
Hughes, A. (2002). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press. 2. kiadás. – egyes fejezetek
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kontra, E.H. – J. Kormos (2007). An introduction to language testing for teachers of English. Budapest: Okker Kiadó.
Válogatott szakcikkek a kurzus honlapján
Válogatott értékelési és tesztfeladatok a kurzus honlapján
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A kurzus megismertet a nyelvtudás mérésével és értékelésével kapcsolatos kutatások legfontosabb eredményeivel, a Közös Európai Keretrendszer elfogadott szintleírásaival, a nyelvi mérés és vizsgáztatás alapelveivel. A hallgatók gyakorolják a nyelvtudás méréséhez kapcsolódó feladatok ellátását, mérőeszközök előállítását és értékelését az egyes nyelvi készségek területén, illetve a fejlesztő értékelés eljárásainak alkalmazását.