Tantárgy adatlapja
Ez a kurzus „középszintű” tanítási
tapasztalatot nyújt. Inkább a hogyanra
(tanári viselkedés), mintsem a mitre
(a tanítási feladat tartalma) koncentrál, például hogyan kell hatékonyan
instrukciókat adni, hogyan kell az új tananyag bevezetésének és
begyakorlásának technikáit alkalmazni, hogyan érdemes eltölteni az első órát,
hogyan érdemes kitölteni egy üres öt percet, hogyan kell megoldani a
felmerülő pedagógiai problémákat, stb. Minden hallgató két társtanításban
próbálhatja ki magát, majd egy iskolai óramegfigyelés után a hallgatók hármas
csoportokban megterveznek és letanítanak egy órát abban az iskolai osztályban.
A felmerülő tapasztalatokat megbeszéljük. A hallgatók aktívan vegyenek részt
a megbeszéléseken, tervezzenek meg, adjanak be és tanítsanak le két 15 perces
feladatot és egy 15 perces iskolai órai feladatot. Az értékelés alapja az
órai részvétel és aktivitás, a házi feladatok és a társtanítás. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Scrivener, Jim (2011): Learning teaching. 3rd
edition. Macmillan. Somogyi-Tóth Katalin (ed.): Readings in methodology: A collection of articles on the teaching of
English as a foreign language. Piliscsaba: PPKE. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak
ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző
formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek
fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok,
tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok,
taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló
taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új
eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési
eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony
tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes
irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és
fenntartására - képes megtartani egy iskolai tanóra egy részét
|