Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megismerik a fogyatékossági főcsoportokat, az egyes fogyatékosságok tipikus fejlődéstől eltérő jellemzőit. Bemutatásra kerülnek a fogyatékos gyermekek/tanulók óvodai, iskolai fejlesztésének elvei, legfőbb jellemzői. A nevelési/ fejlesztési sajátosságokat a sajátos nevelési igényű gyermekek/tanulók óvodai és iskolai irányelveinek feldolgozásán keresztül sajátítják el. Bemutatásra kerülnek továbbá a gyógypedagógiai paradigmák és a hazai gyógypedagógiai ellátórendszer (oktatás, egészségügy, szociális ellátás).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Gordosné Szabó Anna (2004, szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest. ISBN 9789632427577
Illyés Sándor (2000, szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest. ISBN 9637155287
Meggyesné Hosszu Timea (2011): Paradigmaváltás a gyógypedagógiában. In: "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola Évkönyve 2011. Pécsi Tudományegyetem, Pécs. ISBN 9786155181702
Dávid Andrea, Gadó Márta, Csákvári Judit (2008): Látássérült emberek elemei és foglalkozási rehabilitációja (internetről letölthető dokumentum, csak a filmhez illeszkedő részei szükségesek). ISBN 9789638789969
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal, 2020. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
Ajánlott irodalom:
Hatos Gyula, Kisgyörgyné Cziráki Andrea és Stollár János (2004): Fogyatékosok szociális ellátása, rehabilitációja. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet, Budapest (4. fejezet-51–67.o). ISBN 9638664452
Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségért Közalapítvány (2008): Járhat ő is iskolába. Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest. (23–52. oldal) ISBN 9789638789945
https://fszk.hu/kiadvany/jarhat-o-is-iskolaba/
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van a fogyatékosságok, sérülések, akadályozottságok felismerésének, differenciálásának kritériumaival.
Alapvető ismeretei vannak a fogyatékos személyek fejlődési sajátosságainak és tanulási folyamatainak törvényszerűségeiről, jellemzőiről. Tisztában van a fogyatékos személyek (gyógy)pedagógiájának nevelési, oktatási, fejlesztési, rehabilitációs céljaival, tartalmaival, a folyamatok összefüggéseivel.
Ismeri a fogyatékosság megjelölésére használt fogalmakat, a fogyatékosság értelmezésének modelljeit, a fogyatékosságtudomány alapértékeit és módszereit.
Ismeri a fogyatékos emberekkel való együttműködés alapelveit. Érti a (ön)reflektív és az (ön)kritikus gondolkodás jelentőségét.
b) képességei
Képes nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni.
Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni egy tudományos dolgozat megírásához a megfelelő hivatkozásokkal.
Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra
c) attitűdje
A gyógypedagógia tudományának rendszerét összefüggően látja, képes értékelni a különböző gyógypedagógiai irányzatokat.
Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.
Szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti.
Tiszteletben tartja saját és mások kompetenciahatárait, a team-munka során határozottan képviseli saját szakmai elveit, tapasztalati tudását, de a hatékony együttműködés érdekében a többi résztvevő törekvéseit is érvényesülni hagyja.
Nyitott a digitális technológiák, infokommunikációs eszközök és a hozzájuk kapcsolódó módszertani eljárások megismerésére
A „Semmit rólunk nélkülünk” elv értelmében támogatja és elősegíti a fogyatékos emberek minél aktívabb részvételét, és önrendelkezésük megvalósulását az őket érintő folyamatokban.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai, társtudományai módszertani kultúráját.
Felelősséget vállal a fogyatékos személy felelősségérzetének, önállóságának, autonómiájának kialakításáért.
Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, és azért a szűkebb és tágabb közösségért, ahol tevékenységét kifejti.