Tantárgy adatlapja
Az autizmus fogalmának kialakulása, a történelmi háttér megismerése. Az autizmus fogalmi változásai, a spektrumjelleg fogalmának megjelenése, a jelenleg érvényes diagnosztikus rendszerek jellemzői. Betegség, zavar és állapot közötti különbségtétel, az autista kutatók, önérvényesítő aktivisták szerepe a jelenkori autizmuskép kialakításában. A neurodiverzitás fogalmának megszületése. Az autizmushoz köthető fogalmi szókészlet használatának szempontjai, jelentősége. Az autista ember ábrázolása a kulturális termékekben, autista alkotók művészetének megismerése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Waltz, M. (2015). Az autizmus társadalmi és orvosi története. Budapest, FSZK. ISBN 9786155043956
Milton, D. (2015): Mi pontosan az autizmus? Elméleti keret. (Competency framework). Budapest, FSZK.
Elérhető: https://www.efiportal.hu/wp-content/uploads/2023/06/aki_-mi_is_pontosan_az_autizmus-1.pdf
Ajánlott irodalom:
Silberman, S. (2015): Neurotörzsek. Budapest, FSZK. ISBN 9786155043697
Solomon, A. (2016). Alma a fájától. Libri. ISBN 978963310671
Walker, N. (n.d.): Neurodiversity. Some basic terms and definitions.
Elérhető: https://neuroqueer.com/neurodiversity-terms-and-definitions/
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Részletesen megismeri az autizmus fogalmát, a diagnosztikus változások és önérvényesítő törekvések szerepét a fogalmi változások szempontjából.
b) képesség
Képes a szemléletváltásra.
Képes az autizmusról az emberi idegrendszer egyféle variánsaként gondolkozni.
c) attitűd
Elfogadó, önreflexív attitűd jellemzi.
d) autonómia és felelősség
Interiorizálja a neurodiverzitás szemléletmódját.