Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: • A beszéd helyes automatizmusának kialakítása, tudatosítása. • Az érthetőbb, szebb, célirányosabb beszédszervi mozgások megalapozása és fejlesztése a magyar hangrendszer ismeretében. • Elemi szintű logopédiai ismeretek nyújtása, amelyek képessé teszik a hallgatókat leendő beszédhibás tanítványaik kiszűrésére, illetve logopédus szakmai felügyelete mellett e hibák javítására, javíttatására. • A szöveghangosítás szabályainak helyes alkalmazása. • A tanítói bemutató olvasás mintaszerű végrehajtása. A magyar magánhangzók rendszere; magánhangzótörvények. • A magyar mássalhangzók rendszere; mássalhangzótörvények. Az anyanyelvi nevelésnek igen fontos és sok gondot okozó részterülete a helyesírás-tanítás és a helyesírás-tanulás. A stúdium célja a helyesírási ismeretek elmélyítése, tudatosítása, bővítése és esetenként korrigálása. Célja továbbá, hogy közvetlenül segítse az íráskultúra megóvását, illetve terjesztését napjaink számítógépes világában. Ezáltal segítse anyanyelvünk megóvását és művelését, ugyanis a korszerűen értelmezett általános műveltségnek nélkülözhetetlen eleme a biztos helyesírás is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Adamikné Jászó Anna (szerk.) 2004. A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Bp. Hernádi Sándor 1996. Beszédművelés. Osiris Kiadó, Bp. A magyar helyesírás szabályai. Tizenegyedik kiadás. Akadémiai Kiadó, Bp. Laczkó Krisztina—Mártonfi Attila 2004.Helyesírás. Osiris Kiadó, Bp. A Magyar Nyelvőr, az Édes Anyanyelvünk és a Magyartanítás tananyaghoz illeszkedő cikkei Ajánlott irodalom: Montágh Imre 1982. Tiszta beszéd. Bp. Montágh Imre 1989. Nyelvművesség. Bp. Montágh Imre – Seper Jenő – Vincze Tamásné 1983. A gyakori beszédhibák. Bp. Az alsó tagozatos anyanyelvi tankönyvek. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása Rendelkezik a 6-12 éves gyerekek, gyermekcsoportok és környezetük megismerésére, az őket érintő társadalmi folyamatok értelmezésére vonatkozó elméleti és módszertani tudással. b) képességei Épít a 6-12 éves gyerekek előzetes tapasztalataira, cselekvő részvételére, kreativitására, a közös munkát szakszerűen irányítja, elemzi és értékeli. |