Tantárgy adatlapja
Európa nyugati felén a 20. század második felétől kezdődően kialakult egy új muszlim diaszpóra, mely a hagyományos európai kultúrák és a muszlimok együttélését illetően számos megoldatlan problémát vet fel.
A kurzus célja egyrészről, hogy bemutassa ezen új diaszpóra kialakulásának történetét.
Másrészt igyekszik feltárni az együttélés kihívásaira adott válaszokat mindkét oldalon. Ezek egyike az (elsősorban a szalafisták által kidolgozott) fiqh al-aqallíyat, a saría egy új részterülete, a nem muszlim többségi társadalomban élő muszlimok jogi problémáit tisztázni igyekvő új jogrendszer.
Emellett jelen van (elsősorban az Európában élő felvilágosult, liberális muszlimok által képviselt) euro-iszlám nézetrendszer, egy szekularizált, a hagyományos saría-alapú iszlám társadalmi modellről lemondó, a dzsiháddal szakítani kívánó nézőpont.
Harmadrészt vizsgáljuk az európai társadalmakban megjelenő liberális válaszokat a muszlim jelenkétre, illetve az iszlamophóbia megjelenési formáit és okait.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Cesari, Joceline: The Oxford Handbook of European Islam. Oxford: Oxford UP, 2014.
Amghar, Shamir et al.: European Islam. Challenges for Public Policy and Society. Brussels: Centre for European Policy Studies, 2018.
Faris, Said ?assan: Fiqh al-Aqalliyyat: History, Development and Progress. New York, Palgrave, 2013.
AlSayyad, Nezar; Castells, Manuel (Eds.): Muslim Europe or Euro-Islam: Politics, Culture, and Citizenship in the Age of Globalization. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2002.
Turner, John A.: Religious Ideology and the Roots of the Global Jihad: Salafi Jihadism and International Order, London: Palgrave, 2014.
Karić, Enes: "Is 'Euro-Islam' a Myth, Challenge, or a Real Opportunity for Muslims and Europe?". Journal of Muslim Minority Affairs. London: Taylor & Francis. 2022/2: 435–442. doi:10.1080/1360200022000027375.
Allen, Chris: Islamophobia. New York: Routledge, 2011.
Shryock, Andrew, (Ed.): Islamophobia/Islamophilia: Beyond the Politics of Enemy and Friend. Indianapolis: Indiana University Press, 2010.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az európai muszlimok sajátos társadalmi problémáit, az ebből fakadó kihívásokat és a szakirodalomban ezzel kapcsolatban megjelent válaszkísérleteket.
b) képességei
A szükséges forrásokat és információkat kritikusan képes elemezni, vizsgálatukkal új összefüggésekre mutat rá. Szemlélete problémacentrikus, problémamegoldó képessége magas szintű.